Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns uppfattningar om vattnets kretslopp : En fenomenografisk studie av ett boksamtal och målaraktivitet utifrån en bok om vattnets kretslopp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Wärm Brandin; Sandra Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Book talk; drawing activity; phenomenography; preschool children’s concep-tions; water cycle; Boksamtal; fenomenografi; förskolebarns uppfattningar; målaraktivitet; vattnets kretslopp;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskolebarns förståelse om helheten i vattnets kretslopp genom samtal utifrån en skönlitterär bok och efterföljande målaraktivitet. För att ta reda på detta användes deltagande observationer vid ett boksamtal och målaraktivitet. LÄS MER

  2. 2. Skogen i förskolan i Örebro kommun

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Hilda Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Forest; Education; Outside; Classroom; Örebro; Sweden; Förskola; Skog; Utbildning; Utomhus; Utomhuspedagogik; Klassrum; Örebro; Sverige;

    Sammanfattning : Undersökningen visar hur förskolor i Örebro kommun bedriver sin pedagogiska verksamhet utomhus samt hur hälsan påverkas av natur- och skogsvistelse. Den undersöker även hur skogen används som verktyg i förskolan och hur detta kan skilja sig mellan förskolor på landsbygden och förskolor i stadsmiljö. LÄS MER

  3. 3. Kan barn göra annat än att plocka skräp? : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med att barn ska skapa sig en förståelse av människans delaktighet i naturens kretslopp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nathalie Dungert; Rani Nambiar; [2019]
    Nyckelord :natural cycle of nature; sustainable development; preschool teachers approach; teaching; variation theory; naturens kretslopp; hållbar utveckling; förskollärares förhållningssätt; undervisning; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till att arbeta med att barn ska skapa förståelse av sin delaktighet i naturens kretslopp. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare gav svar på studiens frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Senja utforskar vattnets kretslopp : Ett didaktiskt lärandematerial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Anna Dunder; Sandra Söderlund; [2019]
    Nyckelord :The competent child; sustainable development; multimodality in preschool education; the cycle of water; Det kompetenta barnet; hållbar utveckling; multimodalitet i förskolans undervisning; vattnets kretslopp;

    Sammanfattning : Syftet med produktarbetet var att skapa ett didaktiskt lärandematerial bestående av en bilderbok med tillhörande lärarhandledning med inriktning på vattnets kretslopp, för en hållbar utveckling. Det didaktiska lärandematerialet utformades för att stödja och inspirera förskolepersonalen i sin dagliga undervisning tillsammans med barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetet med biologi kan se ut i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Moa Antonia Mattsson; [2017]
    Nyckelord :grounded theory; biologi; förskola; lärande; förskollärare; lärare; intervju;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate what preschool teachers associate with the subject of biology. The purpose is also to investigate how preschool teachers work with the subject of biology. The method semi structured interviews were done with six teachers in two different preschools in Sweden. The method was inspired by grounded theory. LÄS MER