Sökning: "Förskolan kretslopp"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Förskolan kretslopp.

  1. 11. ”Man måste blada hela världen” : En learning study kring förskolebarns lärande om lövsprickning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Maria Tobiasson Svensson; Matilda Torngren; [2010]
    Nyckelord :variationsteori; learning study; utvecklingspedagogik; sociokulturellt perspektiv; naturvetenskap - studier och undervisning; förskola;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att studera förskolebarns lärande om lövsprickning och hur förskollärare kan underlätta detta lärande. Metoden som används är learning study, vilket kan sägas vara en form av aktionsforskning. LÄS MER

  2. 12. Förskolebarns tankar om vattnets kretslopp i naturen och i samhället. : skiljer sig pojkars och flickors svar åt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

    Författare :Jenny Nilsson; [2009]
    Nyckelord :The water cycle; Children’s thoughts; Gender; Local plan; Vattnets kretslopp; Barns tankar; Genus; Verksamhetsplan;

    Sammanfattning : Abstract The work will give the picture of what four- and five-year-olds know about the water cycle in nature and in the society. Is there any difference depending on whether a boy or a girl is answering? The work will as well try to describe a picture of how a pre-school could plan their work on a sustainable society, science, and increased gender equality. LÄS MER

  3. 13. ”Naturliga samtal” : en studie av kommunikationens innehåll kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Maria Eriksson; Monika Sahlin; [2009]
    Nyckelord :naturvetenskap; förskola; kommunikation; naturvetenskapsdidaktik; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur naturvetenskap blir synlig i kommunikation kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan. Vi har funnit få studier som behandlar naturvetenskapsdidaktik i förskolan och vår ambition med studien är att fylla en del av denna lucka. LÄS MER

  4. 14. Naturvetenskap i förskolan - En studie om hur lärarna uppfattar det naturvetenskapliga innehållet i läroplanen för förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Josefina Berglund; Karina Jönsson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien grundar sig på målet och uppdraget, med naturvetenskaplig koppling, i Läroplan för förskolan (Utbildningsdepartementet, 1998). Forskningsbakgrunden tar upp naturvetenskap i förskolan ur ett historiskt perspektiv, barns lärande i stort och deras utveckling av förståelse för naturvetenskap specifikt samt studier hur läroplanens intentioner realiseras. LÄS MER

  5. 15. Historia om grönsakslandet eller Vems potatis är störst?

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Irina Teider; Yuliya Tomilenko; [2008]
    Nyckelord :aktiva och nyfikna barn; natur; kolonilott; forskning; experiment; lärande;

    Sammanfattning : Vi fick bekanta oss med en miljö som ger barnen nya möjligheter att upptäcka, forska och experimentera. Vi kunde se att den delen av utemiljön som den lilla kolonilotten är bidrar till barnens utveckling och lärande. Dessutom utvecklas barnens ”förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp” (Lpfö 98, s. 37). LÄS MER