Sökning: "Förskolan kretslopp"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Förskolan kretslopp.
11. ”Man måste blada hela världen” : En learning study kring förskolebarns lärande om lövsprickning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Denna studies syfte är att studera förskolebarns lärande om lövsprickning och hur förskollärare kan underlätta detta lärande. Metoden som används är learning study, vilket kan sägas vara en form av aktionsforskning. LÄS MER
12. Förskolebarns tankar om vattnets kretslopp i naturen och i samhället. : skiljer sig pojkars och flickors svar åt?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskapSammanfattning : Abstract The work will give the picture of what four- and five-year-olds know about the water cycle in nature and in the society. Is there any difference depending on whether a boy or a girl is answering? The work will as well try to describe a picture of how a pre-school could plan their work on a sustainable society, science, and increased gender equality. LÄS MER
13. ”Naturliga samtal” : en studie av kommunikationens innehåll kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan
M1-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur naturvetenskap blir synlig i kommunikation kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan. Vi har funnit få studier som behandlar naturvetenskapsdidaktik i förskolan och vår ambition med studien är att fylla en del av denna lucka. LÄS MER
14. Naturvetenskap i förskolan - En studie om hur lärarna uppfattar det naturvetenskapliga innehållet i läroplanen för förskolan
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien grundar sig på målet och uppdraget, med naturvetenskaplig koppling, i Läroplan för förskolan (Utbildningsdepartementet, 1998). Forskningsbakgrunden tar upp naturvetenskap i förskolan ur ett historiskt perspektiv, barns lärande i stort och deras utveckling av förståelse för naturvetenskap specifikt samt studier hur läroplanens intentioner realiseras. LÄS MER
15. Historia om grönsakslandet eller Vems potatis är störst?
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Vi fick bekanta oss med en miljö som ger barnen nya möjligheter att upptäcka, forska och experimentera. Vi kunde se att den delen av utemiljön som den lilla kolonilotten är bidrar till barnens utveckling och lärande. Dessutom utvecklas barnens ”förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp” (Lpfö 98, s. 37). LÄS MER