Sökning: "Faktatexter"

Visar resultat 6 - 10 av 82 uppsatser innehållade ordet Faktatexter.

  1. 6. Undervisningsmetoder som främjarläsförståelse via högläsning : En litteraturöversikt om hur läsförståelse kan främjas viahögläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Emelie Hedberg; Martina Mravljov Iversen; Emma Niklasson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; läsförståelse; ordförråd.;

    Sammanfattning : Högläsning är en vanligt förekommande aktivitet i de tidiga skolåren. Utvecklingen av läsförståelse är något som, enligt läroplanen, ska påbörjas under dessa år. Det är en lång, tidskrävande process som pågår under hela grundskolan. Hur högläsningen utformas ser olika ut i de olika klassrummen. LÄS MER

  2. 7. ”om man inte uppnår mål i NO årskurs 1-3 då handlar det ofta om andra saker” : En intervjustudie om bedömning och ramfaktorer i lågstadiets NO-ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joakim Andersson Franke; Andreas Edström; [2022]
    Nyckelord :bedömning; ramfaktorer; NO;

    Sammanfattning : I denna uppsats beskrivs en kvalitativ intervjustudie som gjordes höstterminen 2021 med syfte att undersöka lågstadielärares bedömningformer i NO-ämnena och hur de relaterar till ramfaktorer och bedömningsformer i andra skolämnen. Frågeställningarna berör vilka informella och formella bedömningsformer som beskrivs, hur relationerna mellan ramfaktorer och bedömningsformer ser ut, samt hur bedömningsformerna ser ut i NO-ämnena jämfört med andra ämnen. LÄS MER

  3. 8. Platser som aktivt stöd vid begreppsutveckling : En aktionsstudie om möjligheten för ökad konkretisering och lärande av begreppen likhet, skillnad och källa genom användning av lokala historiska platser

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Hörnblad; [2022]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; platsbaserat lärande; exkursion; lokalhistoria;

    Sammanfattning : I kursplanen för historia står skrivet att platser är en källa till kunskap där eleverna genom möten med platser ska utveckla kunskaper om hur vi vet något om det förflutna, men också få olika perspektiv på både sin egen och andras identitet (Lgr11). Inom platsbaserat lärande och utomhuspedagogik är platsen central där den lokala miljön används i undervisningen för att kontextualisera ämnesinnehållet och skapa lärandemiljöer utanför klassrummet. LÄS MER

  4. 9. Tidlös berättartradition och digital teknik i NO : en studie av berättande i digitala läromedel och den praktiska verksamhetens undervisning för åk F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Diana Perlfors; [2021]
    Nyckelord :berättande; berättelser; naturvetenskap; undervisning; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Berättande har i årtusenden varit en oerhört viktig faktor för mänsklighetens kunskapsutveckling. Tidigare forskning visar också att användandet av berättande - dvs. med traditionell berättelsestruktur förmedlad via tal, skrift eller video - i NO-undervisningen har gynnsamma effekter på skolelevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 10. "Det bästa är att slippa skriva" : Röstinmatningens eventuella potential som skrivverktyg för elever i skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lisa Hector; Josefin Sörman; [2021]
    Nyckelord :Assisterande teknik; avkodningssvårigheter; kognitiv kapacitet; röstinmatning; skrivande; skrivstrategi; skrivsvårigheter; ’The Simple View of Writing’;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka röstinmatningens potential som skrivverktyg för elever i skrivsvårigheter i en stöttande skrivmiljö där stöd för skrivstrategier ges. En fråga ställdes om hur de två skrivmetoderna röstinmatning respektive tangentbord skulle påverka skrivande av faktatext. LÄS MER