Sökning: "Faktum"

Visar resultat 1 - 5 av 2161 uppsatser innehållade ordet Faktum.

  1. 1. Gymnasieelevers tankar kring lärande om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Robin Mårtensson; [2020]
    Nyckelord :Djuplärande; deep-learning approach; Fenomenografi; Handlingskompetens; action-competence; Kunskapsförmåga; knowledge capability; Undervisning och hållbar utveckling; education for sustainable development;

    Sammanfattning : Denna empiriska undersökning bygger teori som stödjer det faktum att undervisning om hållbar utveckling bör leda till att utveckla elevernas förmåga att agera demokratiskt och ansvarsfullt. Detta agerande består både att kunna ta ställning i frågor som berör dem och deras framtid, och att kunna använda sin kunskap och sina förmågor för att handla i kommande situationer. LÄS MER

  2. 2. Samhällskunskap och valdeltagande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Johan Berggren; [2020]
    Nyckelord :Diskursteori; Subjektspositioner; Valdeltagande; Läroböcker; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår ifrån det faktum att det finns en korrelation mellan utbildningsgrad och valdeltagande. Det övergripande syftet är att ge ökad förståelse för hur samhällskunskapsundervisningen i gymnasiet kan tänkas påverka en sådan korrelation och att belysa ett diskursteoretiskt perspektiv på läromedelsgranskning. LÄS MER

  3. 3. Är Det Möjligt Att Utveckla Ett Mobilt Spel Som Ökar En Spelares Motivation För Gångbaserad Träning?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Teknik och samhälle

    Författare :David Ruland; [2020]
    Nyckelord :Augmented reality; gångbaserad träning; Virtual Reality; stegräknare; Pokémon Go; Power Walkie.;

    Sammanfattning : FitPet och Pokémon Go är två exempel på Augmented Reality mobila spel som resulterat i en ökad motivation för gångbaserat träning hos spelaren. Detta faktum leder till syftet för denna studie: att identifiera vilka tekniker och mobila spel som ökar en spelares fysiska rörelser, samt utifrån detta utveckla ett eget spel som ökar motivationen för gångbaserad träning. LÄS MER

  4. 4. "Så fort en elev får en skärm i handen är det något som händer". En didaktisk analys av musiklärares beskrivning av hur de iscensätter musikundervisning med digitala verktyg i grundskolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Ulla Tangaard; [2019-08-26]
    Nyckelord :digitala verktyg; musikskapande; didaktisk iscensättning; kvalitativ intervju; didaktisk teori;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att få mer kunskap om hur musiklärare i grundskolans senare år beskriver sin undervisning med digitala verktyg och hur dessa verktyg förstås av lärarna. Forskningsfrågorna som besvaras i denna studie är följande: Hur reflekterar musiklärare kring didaktisk iscensättning av digitala verktyg? Hur beskriver musiklärare sin egen förförståelse av digitala verktyg i musikundervisningen? Studien är kvalitativ i sin ansats och materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fem stycken musiklärare. LÄS MER

  5. 5. En sannolikhetsteoretisk behandling av diusion baserat p˚a Einsteins modell av Brownsk r¨orelse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Johan Friemann; Artur Karlsson; Simon Larsson; Albin Skilje; [2019-06-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöker vi Brownsk rörelse och dess förbindelse med värmeledningsekvationen. Som förberedande material presenterar vi härledningen och lösningen till värmeledningsekvationen på R och den förutsättande termodynamiken som krävs för att förstå Albert Einsteins artikel om suspenderade partiklar i en utspädd lösning. LÄS MER