Sökning: "Fiktiv fallbeskrivning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Fiktiv fallbeskrivning.

  1. 1. Konflikthantering i förskolan : En kvalitativ studie om hur fem förskollärare resonerar kring stöd i barns konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alicia Hultgren; Katarina Strömberg; [2021]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; förskola; barn; förskollärare; stöd; barnsyn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare resonerar kring vilket stöd de erbjuder barnen i åldrarna 4-5 år i deras konflikthantering i förskolan och vilka barnsyner som framträder i förskollärarnas resonemang. Denna studie är nödvändig eftersom vi upplever att det finns en osäkerhet bland förskollärarna om konflikthantering. LÄS MER

  2. 2. Information och stöd till kvinnor med lindrig utvecklingsstörning före, under och efter graviditet i Bollnäs kommun.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Ida Wängermark; Anna Sjöholm; [2014]
    Nyckelord :Föräldraskap; lindrig utvecklingsstörning; information; stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån en fiktiv fallbeskrivning undersöka vilken information och vilket stöd ensamlevande kvinnor som har en lindrig utvecklingsstörning får före, under och efter en graviditet i Bollnäs kommun. Vi intervjuade fyra olika verksamheter som kommer i kontakt med dessa kvinnor och vi använde oss av en halvstrukturerad kvalitativ intervjuform. LÄS MER

  3. 3. "Det är ett vanligt barn, även om det är lite speciellt" : Några förskollärares syn på begreppet barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Noora Vuento; Inger Waldenström; [2013]
    Nyckelord :förskola; definition; normalitet; avvikelse; bedömning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några förskollärare ser på begreppet barn i behov av särskilt stöd och vilka barn som omfattas av begreppet enligt dem. De forskningsfrågor vi ställde var hur förskollärare definierar begreppet barn i behov av särskilt stöd, hur förskollärare gör bedömningen av vilka barn som är i behov av särskilt stöd samt hur förskollärare tolkar förskolans uppdrag när det gäller barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Karriärmorsor och velourpappor : Bedömning av föräldrar som karriärister och föräldralediga

    Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärd; Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Clara Jern; Johanna Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Stereotypes; sexism; attitudes toward; non-traditional traditional families;

    Sammanfattning : Familjestrukturer och föräldraroller är i förändring. Stereotyper av föräldraskap har bidragit till rådande attityder där män och kvinnor i icke traditionella familjestrukturer bedöms mindre fördelaktigt (Brescoll & Uhlmann, 2005). LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av dödspåminnelser och könsstereotyper för bedömningen av psykisk störning

    Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionen

    Författare :Alexander Hudberg; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Baserat på Terror Management Theory utvecklades en hypotes om att personer utsatta för dödspåminnelser skulle bedöma förövaren i ett fiktivt brott hårdare än personer som inte blivit det, samt om förövaren var en kvinna. I studien ingick totalt 80 deltagare uppdelade i fyra olika grupper, med könen jämnt fördelade i varje grupp. LÄS MER