Sökning: "Fokusgrupper elever"

Visar resultat 16 - 20 av 271 uppsatser innehållade orden Fokusgrupper elever.

  1. 16. Likheter och skillnader i elevers och lärares upplevelser av matematiklektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Klara Andersson; Max Trolleryd; [2022]
    Nyckelord :KASAM; lust att lära; matematiklektioner; scaffolding; sociokulturellt perspektiv; upplevelse; zone of proximal development;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och synliggöra eventuella likheter och skillnader mellan lärares och elevers upplevelser av matematiklektioner och dess olika arbetsformer som bidrar till elevernas lust att lära. För att kunna synliggöra detta har vi genomfört semistrukturerade intervjuer med enskilda lärare och deras elever i fokusgrupper. LÄS MER

  2. 17. Skrivutvecklande arbetsmetoder och skrivstrategier : En kvalitativ studie om sex svensklärares uppfattningar om den egna skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Isak Lind; [2022]
    Nyckelord :Skrivstrategier; arbetsmetoder; skrivsvårigheter; skrivundervisning; uppfattningar;

    Sammanfattning : För att lärarens skrivundervisning ska bli gynnsam för alla elever, är det viktigt att läraren reflekterar över sin egen skrivundervisning. En lyckad skrivundervisning är beroende av lärarens val av skrivstrategier och arbetsmetoder då det är läraren som skapar förutsättningarna för eleverna att utveckla sitt skrivande. LÄS MER

  3. 18. Skönlitteraturundervisning i SVA-ämnet : En jämförande studie om SVA- och SVE-elevers uppfattningar om skönlitteratur i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Rebecca Holmberg; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; SVA-undervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Skönlitteraturens roll i svenska som andraspråk på gymnasiet är betydligt mindre än vad den är i svenskämnet. Syftet med studien är att undersöka SVA-elevers uppfattningar av sin skönlitteraturundervisning och vilka förtjänster de ser med den, samt jämföra detta med SVE-elevers resonemang. Metoden som används är fokusgrupper. LÄS MER

  4. 19. ”Det här är första gången jag lär mig något från bara en lektion” : En kvalitativ studie om uteaktivitetens betydelse för elevers meningsskapande kring begreppen näringskedja, näringsväv och näringspyramid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Faten Marzoog; [2022]
    Nyckelord :Uteaktiviteter; utomhuspedagogik; näringskedja; näringsväv; näringspyramid; empirisk studie; mellanstadiet; biologiämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att belysa uteaktivitetens betydelse för elevers meningsskapande kring begreppen näringskedja, näringsväv och näringspyramid i ett utomhuspedagogiskt sammanhang på mellanstadiet. Detta gjordes genom att utföra kvalitativa intervjuer i fokusgrupper med elever från två olika klasser. LÄS MER

  5. 20. Vilka betydelser har positiva lärar- och elevrelationer i slöjden utifrån elevreflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Gustavsson; Josefin Malm; [2022]
    Nyckelord :Trygghet Tydlighet Medmänsklighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om eleverna tycker att en god lärar- /elevrelation kan ha betydelse för arbetet i slöjden. Vi vill också veta hur eleverna tycker att lärarna ska göra för att bäst bygga upp en relation med eleverna. LÄS MER