Sökning: "Fokusgrupper elever"

Visar resultat 6 - 10 av 271 uppsatser innehållade orden Fokusgrupper elever.

  1. 6. Problematisk samverkan kring skolfrånvaro : En diskursteoretisk fokusgruppsstudie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mia Fredrika Wolinder Nycander; [2023]
    Nyckelord :collaboration; problematic school absence; discourse; focus groups; comprehensive school; social services; child- and youth psychiatry.; samverkan; problematisk skolfrånvaro; diskurs; fokusgrupper; grundskola; socialtjänst; barn-och ungdomspsykiatri.;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka hur samverkan som medel framstår i arbetet med problematisk skolfrånvaro ur ett professionsperspektiv, men även hur yrkeskategorierna identifierar sig själva och andra i uppdraget att samverka. Underlättar, engagerar och ökar effektiviteten med samverkan såsom Skolverket (2009) påstår eller upplevs direktivet som ett hinder? För att nå en djupare förståelse av fenomenet samverkan har kvalitativa fokusgrupper genomförts med socialtjänstens socionomer, skolkuratorer, specialpedagoger och lärare. LÄS MER

  2. 7. Elevers upplevelser av fanfiction och kamratbedömning i språkundervisningen : En fallstudie av två högstadieklasser i franska och tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabell Hedström; [2022]
    Nyckelord :fallstudie; fanfiction; franska; kamratbedömning; moderna språk; tyska;

    Sammanfattning : Fanfiction är en relativt ny textgenre som kan användas i klassrumsundervisningen. Mig veterligen finns ingen svensk forskning om användandet av fanfiction som undervisningsmetod på högstadiet i något av de moderna språken. Ett projekt med fanfictionskrivande har därför genomförts i två klasser med moderna språk i årskurs 9. LÄS MER

  3. 8. Då ska vi reagera och agera i skolan : En kvalitativ studie gällande rutiner och tillvägagångssätt vid problematisk skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ulrika Magnusson; Monica Martinsson; [2022]
    Nyckelord :helhetsperspektiv; rutiner; samverkan; tidiga insatser; Tier-modellen;

    Sammanfattning : Skolfrånvaro ger konsekvenser för såväl enskild elev som för familj och samhälle och är ett växande problem både nationellt och internationellt. Elever i Sverige har skolplikt och utbildningsrätten är lagstadgad, detta till trots är allt fler elever frånvarande från skolan. LÄS MER

  4. 9. Bedömningsmatriser i svenskämnet : En kvalitativ intervjustudie om lärar- och elevuppfattningar av bedömningsmatriser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Evelina Johansson; [2022]
    Nyckelord :scoring rubrics; assessment; teaching; Swedish language; upper secondary school; bedömningsmatriser; bedömning; undervisning; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i praktikens frågor. Svensklärare och elever på gymnasieskolan har intervjuats för att skönja uppfattningar och erfarenheter om bedömningsmatrisers tillämpning i undervisningen. Studiens resultat har diskuterats ur ett OTL-perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Vikten av prao i grundskolan. : Det kostar att inte investera i ungas valkompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Malin Winberg; Josefin Krans; [2022]
    Nyckelord :Prao; samordning; samverkan; valkompetens; vid vägledning;

    Sammanfattning : Huvudmännens ansvar för organisering av prao och den vida vägledning i grundskola har förtydligats i och med att prao gjordes till obligatorium 2018. Syfte med prao och vid vägledning är att ge elever på grundskolan verktyg för att kunna göra väl underbyggda val till ett framtida studie- och yrkesliv. LÄS MER