Sökning: "Fokusgrupper elever"

Visar resultat 11 - 15 av 271 uppsatser innehållade orden Fokusgrupper elever.

  1. 11. Rätt till literacy i grundsärskolan : ett systemteoretiskt perspektiv på några lärares syn på elevers och egna förutsättningar för literacypraktiker samt på betydelsen av literacy för delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katica Stazic; Hanna Wellington; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; komplexa kommunikationsbehov; literacy; systemteori; särskolan;

    Sammanfattning : Alla elever har rätt till literacy och lärare i särskolan förväntas erbjuda literacypraktiker med utgångspunkt i styrdokument och forskning samtidigt som elever med komplexa kommunikationsbehov inte omfattas av befintligt stödmaterial gällande literacy. Syftet med studien är att utifrån ett systemteoretiskt perspektiv få kunskap om och förståelse för några lärares syn på elevers och egna förutsättningar för literacypraktiker i grundsärskolans inriktning ämnesområden och deras syn på betydelsen av literacy för elevernas delaktighet. LÄS MER

  2. 12. Vad kan eleverna? : En kvalitativ intervjustudie om nyanställda musiklärares strategier för bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Josefine Persson; [2022]
    Nyckelord :newly hired; music teacher; assessment; priorities; relationship building; sociocultural perspec-tive; nyanställd; musiklärare; bedömning; prioritering; relationsbygge; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker nyanställda musiklärare i grundskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Studien undersöker vilka artefakter de använder när de bedömer och vilka prioriteringar som görs. Studien bygger på tre intervjuer i fokusgrupper som analyserats med tematisk analys. LÄS MER

  3. 13. Specialpedagogik för lärande : En studie om ett statligt lyfts inverkan på elevers lärande och dess betydelse för framtida förbättringsinsatser

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Helgesson; [2022]
    Nyckelord :Special education for learning; special educational competence; collegial learning; teacher learning; improvement initiatives; school development; distributed leadership; governance and management; Specialpedagogik för lärande; specialpedagogisk kompetens; kollegialt lärande; lärares lärande; förbättringsinsatser; skolutveckling; distribuerat ledarskap; styrning och ledning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om lärares, special­pedagogers, rektorers och förvaltningsledningens erfarenheter och upplevelser om förbättrings­insatsen specialpedagogik för lärande (SFL) och dess inverkan på förbättringsarbetet i en kommun, på såväl skol­enheter som i kommunen i stort. SFL är en kollegial kompetens­utvecklingsinsats med syfte att höja lärares kompetens inom specialpedagogik. LÄS MER

  4. 14. Ord är inte allt : om språklig sårbarhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Josefine Nordström; Lisa Norell; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogisk kompetens; språklig medvetenhet; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Samhället efterfrågade god språklig kompetens av medborgarna i ett samhälle där färre elever blev godkända för gymnasial utbildning. Studien handlade om barn i språklig sårbarhet i förskolan. Språklig sårbarhet innebar att svårigheterna uppstod på grund av den omgivande miljön. LÄS MER

  5. 15. Sociala mediers inverkan vid ungdomars karriärval : - En studie om två fokusgrupper och deras upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Majja Frisk; Evelina Snellman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sociala omgivningsfaktorer är en central del i konstruktionen av individens karriäridentitet. Sociala medier kan idag ses som en sådan faktor då ungdomar spenderar mycket tid online på sociala medier. LÄS MER