Sökning: "Folksam Index of Corporate Social Responsibility"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Folksam Index of Corporate Social Responsibility.

  1. 1. Har CSR en påverkan på lönsamhet?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Umaya Paranavithana; [2020]
    Nyckelord :CSR; lönsamhet; ROA; Miljö; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Syfte: Denna uppsats undersöker sambandet mellan Corporate Social Responsibility (CSR) och lönsamhet, mätt i Return on Assets (ROA) för svenska börsnoterade företag. Tidigare forskning har resulterat i motstridiga resultat och därför är det intressant att undersöka om det finns ett samband mellan CSR och ROA under en fyra årsperiod, samt på branschnivå. LÄS MER

  2. 2. Presterar hållbara företag bättre? : En kvantitativ studie om CSR-påverkan på svenska börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Rosa Dealzi; Lalan Samin; [2018]
    Nyckelord :CSR; CFP; profitability; Tobin’s Q; Return on Equity; Return on Assets; CSR; CFP; Lönsamhet; Tobin s Q; Avkastning på eget kapital; Avkastning på Totalt kapital; Vinstmarginal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samhällsintresset bland konsumenter har ökat, vilket har bidragit till att både svenska och internationella företag måste agera och ta sitt sociala ansvar.  Hållbarhet berör alla företag runt om i världen och i takt med detta skapas en angelägenhet för företag att arbeta i linje med CSR (Corporate Social Responsibility). LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan företags sociala ansvarstagande och lönsamhet : En kvantitativ studie om sambandet mellan den sociala och finansiella prestationen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Daniel Cabrera Hallberg; Jonathan Salmonsson; [2017]
    Nyckelord :CSR; CSP; CFP; ROA; Tobin´s Q; Folksam; sustainability; market value; profitability; CSR; CSP; CFP; ROA; Tobin´s Q; Folksam; Hållbarhet; Marknadsvärde; Lönsamhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utreda om det finns något samband mellan företags finansiella prestation och hur företagen betygsätts utifrån deras engagemang i aktiviteter som rör företagens sociala ansvarstaganden. Metod: Denna studie har utifrån en positivistisk forskningsfilosofi antagit en deduktiv ansats med hypoteser samt en kvantitativ forskningsdesign med en paneldatametod i form av tvärsnittsdesign. LÄS MER

  4. 4. Sambandet mellan hållbarhetsarbete och lönsamhet : En studie om sambandet mellan noterade företags hållbarhetsarbete och lönsamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Albin Maelum; Linus Wallinder; [2017]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; sustainability; profitability; return on capital employed; return on equity and profit margin.; Corporate Social Responsibility; hållbarhetsarbete; lönsamhet; avkastning på sysselsatt kapital; avkastning på eget kapital och vinstmarginal;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka om det finns något sammanband mellan hållbarhetsarbete och lönsamheten hos de företag som är noterade på Nasdaq OMX Stockholm.    Metod: För att uppnå syftet med studien har en kvantitativ metod använts. En tvärsnittsdesign har varit grunden för de statistiska undersökningarna. LÄS MER

  5. 5. Corporate Social Responsibility och lönsamhet : Finns det ett samband mellan företags rapporterade CSR-arbete och dess lönsamhet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Anneli Marklund; Malin Norestrand; [2016]
    Nyckelord :CSR; Corporate social responsibility; profitability; return on assets ROA ; profit margin; CSR; Corporate social responsibility; lönsamhet; avkastning på totalt kapital ROA ; vinstmarginal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vilken roll har företag i vårt samhälle? Vilken funktion ska de fylla? Är företagens funktion att vara vinstmaximerande och enbart se till sitt eget bästa, eller har de ett större ansvar och skyldigheter mot samhället? Dessa frågor har diskuterats under lång tid och bilden av företag och företagande förändras kontinuerligt i takt med att samhället förändras. Tankarna om att företag har ett socialt ansvar, vid sidan av det ekonomiska, har spridit sig över världen och frågor som har dykt upp är om det finns någon motsättning mellan socialt ansvar och företagens vinstintresse. LÄS MER