Sökning: "Fröken Lärare"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden Fröken Lärare.
11. “Fröken, jag förstår inte?” - en kvalitativ undersökning om hur lärare ser på matematikens språk och dess begrepp
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares kunskaper och erfarenheter om matematikensspråk och dess begrepp. Tidigare forskning visar att elever har svårt med matematikens språk ochbegrepp. LÄS MER
12. "Man får göra vad man vill, men inte olämpliga saker". : En studie på begreppet fritid ur barns perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: I en tidigare kurs väcktes vårt intresse för att ta reda på vad begreppet fritid egentligen innebar för barnen idag.Barns fritid ser idag olika ut och så gör även deras syn på fritiden.Det har alltid funnits olika synsätt på vad fritid är och skall vara vilket har påverkat det pedagogiska arbetet inom fritidshemmet. LÄS MER
13. Det måste få vara lite klurigt, fröken! En fallstudie där en lärare möter elever i årskurs 5, som tidigt nått målen i matematik.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med vår undersökning är att få inblick i hur en lärare ger utvecklingsstöd till elever somtidigt nått målen i matematik.Många lärare säger att det är resurser som saknas för att ha möjlighet att utmana elever somtidigt har nått målen i matematik (Pettersson, 008). LÄS MER
14. Matematikundervisning inom- och utomhus : En jämförande studie mellan elevers och lärares tankar och upplevelser
Master-uppsats, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på vilka likheter och skillnader som finns mellan utomhus- och inomhusundervisning i matematik, dels gällande lärarens tankar och mål/syften, dels gällande elevernas tankar och upplevelser, samt hur väl dessa överensstämmer med varandra. För att kunna besvara de frågeställningar detta syfte ledde fram till, har intervjuer med lärare och elever, samt observationer inom- och utomhus genomförts. LÄS MER
15. Fröken, får jag räkna med fingrarna? : Hur lärare använder och värderar laborativt material i sin matematikundervisning i årskurs 1-3
M1-uppsats, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : I studien undersöks hur lärare använder och värderar laborativt material i sin matematikundervisning i årskurs 1-3. Undersökningen innehåller en litteraturstudie och en empirisk studie som bygger på kvalitativa intervjuer med fem verksamma lärare som arbetar på fyra olika skolor inom samma kommun. LÄS MER