Sökning: "Fröken Lärare"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden Fröken Lärare.

  1. 6. Du är världens sämsta fröken! : En essä om ett moraliskt dilemma och problemskapande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Helena Åqvist; [2017]
    Nyckelord :after school activities; morality dilemma; ethics; common sense; problems creation behavior; low arousal approach; teacher; Fritidshem; moraliskt dilemma; etik; förnuft; problemskapande beteende; lågaffektivt bemötande; lärare;

    Sammanfattning : Det här är en vetenskaplig essä som är skriven med utgångspunkt i ett självupplevt dilemma. När jag skrivit denna essä har jag gjort det med syfte att, via reflektion och litteraturstudier, få förståelse för varför jag handlat som jag gjort och för att få nya perspektiv på hur jag kan agera när jag hamnar i nya dilemman. LÄS MER

  2. 7. Fröken, jag minns inte! : En kvalitativ studie om hur lärare undervisar i matematik från förskoleklass till årskurs 3 relaterat till forskning om arbetsminnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Maria Grönlund Mattsson; [2017]
    Nyckelord :centrala verkställande delen; fonologiska loopen; matematikinlärning; metodik i fyra faser; nöta; repetera; visuell-spatiala delen;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt om lärarna bedriver matematikundervisning så att olika delar i arbetsminnet hos eleverna stimuleras, relaterat till forskning om arbetsminnet. Forskning visar på att arbetsminnet har stor betydelse vid matematikinlärning och att det finns olika arbetsätt för att hjälpa eleverna att minnas kunskaper. LÄS MER

  3. 8. ”Fröken, kan centikuber smälta i ett glas med saft?” – Undrande elev i klass 3 : En studie kring vilka strategier/arbetssätt för formativ bedömning som fyra lärare i åk 3 använder sig av för flerspråkiga elever i matematikundervisningen.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Sofie Altuntas; [2017]
    Nyckelord :Formativ bedömning; matematik; flerspråkiga elever; lågstadiet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Fröken Sverige och Magister Tutnäsa : En studie om fyra lärare i barnlitteratur ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Sofia Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Gender; gender roles; stereotypes; male; female; masculine; feminine; teacher; school; children’s literature; Genus; könsroller; stereotyper; manligt; kvinnligt; maskulint; feminint; lärare; skola; barnlitteratur;

    Sammanfattning : This study has been conducted as a literary analysis of four chapter books for children in the early years of compulsory school: Magister Tutnäsa, Vilken fullträff, Astrakan, Sune och tjejhatarligan, and Alva och Dum-Julia. The aim has been to analyse four teacher characters from a gender perspective. LÄS MER

  5. 10. "Fröken, kaninen rev sönder läxan!" : - Att öka lusten till lärandet genom meningsfulla läxor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Camilla Fransson; Ann Källberg; [2014]
    Nyckelord :grundskola; grundskollärare; läxa; läxor; svenska; svenskämne; yngre åldrar;

    Sammanfattning : Läxa är en uppgift som ges av läraren till eleven att genomföra efter avslutad skoltid. En meningsfull läxa har som syfte att utmana elevens förmågor gällande prestationer och personlig utveckling. LÄS MER