Sökning: "Genrepedagogik sfi"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Genrepedagogik sfi.
1. Genrepedagogiken och cirkelmodellen i SFI-undervisning : Ett lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och beskriva hur och med vilka syften genrepedagogik, och i synnerhet cirkelmodellen, används av lärare vid undervisning av lågutbildade SFI-elever. För att få svar på frågeställningarna används en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer till ett antal lärare som datainsamlingsmetod. LÄS MER
2. Cirkelmodellen som metod för SFI-undervisning på en C-kurs : En kvalitativ studie om en lärares uppfattningar om och arbete med genrepedagogikens tredje ben, som undervisningsmetod på SFI C-kurs, studieväg 2
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Att undersöka en SFI-lärares uppfattningar om och arbete med genrepedagogikens tredje ben, cirkelmodellen som undervisningsmetod på SFI C-kurs, för elever som studerar på studieväg 2 är denna uppsatssyfte. Frågeställningar som studien söker svar på är lärarens arbete med fas 1 och 2 på studieväg 2, hur läraren upplever cirkelmodellen som metod för individanpassad undervisning och vad anser läraren vara utmaningarna vid användning av cirkelmodellen på denna studieväg. LÄS MER
3. Samma mål men olika vägar - tradition och förnyelse i andraspråksundervisning
Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I föreliggagande uppsats undersöks hur språksyn lyser igenom undervisningen i svenska som andraspråk i två nya upplägg i den kommunala skolan. Båda skolformerna är startgrupper för nyanlända invandrare och kallas vanligtvis för Sfi (svenska för invandrare) och IMSPR (Individuella programmet, språkintroduktion). LÄS MER
4. ”Jag tror att vi blir bättre på skrivning.” Genrepedagogik och Utbildning i svenska för invandrare
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Den här uppsatsen behandlar genrepedagogik och Utbildning i svenska för invandrare. Bakgrunden är att det inom många skolformer behövs en mer utvecklad skrivpedagogik, eftersom många elever, oftast de som inte har svenska som modersmål, inte når de skriftliga målen i skolan. LÄS MER
5. Cirkelmodellen i praktiken : En studie av hur SFI-elever upplever cirkelmodellen
L2-uppsats, Avdelningen för humanioraSammanfattning : .... LÄS MER