Sökning: "Gymnasium - Estetiska programmet – Dans"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Gymnasium - Estetiska programmet – Dans.

  1. 1. Vi ville krossa fördomar - det var där allt började. : Poddar som medel för att utveckla normkritisk kunskap om dans.

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Teresia Lundahl Vigil; [2021]
    Nyckelord :norm-critical; Podcast; dance education; gymnasium; dance; normkritik; estetiska programmet; dansutbildning; podcast; gymnasiet;

    Sammanfattning : We wanted to break with prejudices- that´s where it all started.Podcast as a tool to develop a norm-critical pedagogy in dance education. This master thesis explores issues about academic dance education in the dynamic of a traditional and contemporary expectations in the discipline. LÄS MER

  2. 2. Om jag inte fått dansa, vem hade jag varit då? : en studie om dans och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anders Frisk; [2014]
    Nyckelord :Dance; Self-esteem; Self-confidence; Self-image; Upper Secondary School – Dance programme; Phenomenology; Merleau-Ponty; Dans; Självkänsla; Självförtroende; Självbild; Gymnasium - Estetiska programmet – Dans; Fenomenologi; Merleau-Ponty;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att ta reda på om elever som gått igenom gymnasiets estetiska dansprogram upplever att de genom dansen utvecklat/stärkt olika psykosociala förmågor samt fysiska kapaciteter. De frågeställningar studien utgick ifrån är: Uppger eleverna att dans som uttrycksform stärker självkänsla, självförtroende och självmedvetenhet? Uppger eleverna att dans som uttrycksform stärker kroppskontroll/kroppskännedom? Uppger eleverna att dans som uttrycksform utvecklar den sociala förmågan? Är det någon del av dansen (dansundervisningen) som verkar vara speciellt utvecklande vad gäller ovanstående frågeställningar? Metod Metoden som använts är en kvantitativ enkät med till viss del kvalitativa ansatser, där före detta elever på gymnasiets estetiska program med dansinsriktning utgjort undersökningsgruppen. LÄS MER

  3. 3. Varför väljer elever till det Estetiska programmet med inriktning bild och dans?/Why do students choose the Arts programme with concentration of art and dance?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katrine Svahn; Maud Sanström; [2006]
    Nyckelord :Estetiska programmet; bild; dans; gymnasium;

    Sammanfattning : Sandström Maud & Svahn Katrine (2006). Varför väljer elever till det Estetiska programmet med inriktning bild och dans? Why do students choose the Arts programme with concentration of art and dance?Skolutveckling och ledarskap. Lärarutbildningen, Malmö högskola. LÄS MER