Sökning: "Hälsofrämjande skrivande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Hälsofrämjande skrivande.

  1. 1. Trygga rum för obearbetade ord - En intervjustudie om kvinnor och transpersoners skrivande och läsande hälsa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Linda Berg; Jenny Strandberg; [2022-04-22]
    Nyckelord :Hälsofrämjande skrivande; Biblioterapi; Psykisk hälsa; Identitet; Genus; Separatistiska rum; Performativitet; Känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate what connections can be found between reading, writing and mental health in relationship to the segmented group of women and transgender people. With a theoretical structure based on identity construction and gender theory, this thesis analyses how writing and reading can be used as therapeutic forms of treatment. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta och leva i Hälsoträdgården : relationen mellan en terapeuts yrkesperson och privatperson

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Eva Solhäll; [2017]
    Nyckelord :practical knowledge; work; incounter; professionalism; approach; life-worlds; healing garden; expressivearts; naturebased interventions; existential health; praktisk kunskap; arbete; möte; professionalitet; förhållningssätt; livsvärldar; hälsoträdgård; uttryckandekonst; naturunderstödda interventioner; existentiell hälsa;

    Sammanfattning : I essäns form utforskar jag i den här uppsatsen gränser och förhållningssätt för arbete och privatliv.  Jag reflekterar kring hur arbete tar plats i min yrkespraktik där jag lever och verkar till stora delar på samma ställe, Färentuna Hälsoträdgård, en tillrättalagd mötesplats för hälsofrämjande, förebyggande och läkande för främst psykosocial och existentiell hälsa. LÄS MER

  3. 3. ”Barn ska lära sig att äta rätt” : och på sikt växa i sin kostym

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anna Hallgren; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med detta arbete var att utifrån ett inlärningspsykologiskt perspektiv belysa hur olika yrkeskategorier i skolan bedriver undervisning om kost. Detta syfte var indelat i tre frågeställningar: 1. Hur, med vilka pedagogiska medel, förmedlar skolan kunskaper om kost? 2. LÄS MER