Sökning: "Hierarkiska organisationer"
Visar resultat 6 - 10 av 93 uppsatser innehållade orden Hierarkiska organisationer.
6. “Eftersom hybrid ska vara det nya normala” : En kvalitativ intervjustudie om hur chefer styr och kontrollerar i enaktivitetsbaserad och hybrid arbetsmiljö
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Activity-based offices are increasingly being introduced within different organizations aroundSweden. The office format brings many advantages, while the traditional cell office hasproven to be the best when it comes to work that requires high concentration. LÄS MER
7. Mellanchefen – Organisationens mellanhand
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Avståndet mellan chef och medarbetare kan i hierarkiska organisationer vara väldigt långa, därför behövs en mellanhand som knyter ihop dessa för att minska gapet. Det är här mellanchefen kommer in. Mellanchefen agerar som mellanhand i organisationen för att hålla samman de övre och nedre leden i hierarkin. LÄS MER
8. Viljan att stanna kvar på en arbetsplats : En studie om samband mellan anställdas psykologiska behov och vilja att stanna kvar på sin arbetsplats och organisationsengagemang inom handel- och besöksnäring
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Handel- och besöksnäringen har problem med hög personalomsättning som påverkar anställda och organisationer negativt. Krav- och resursmodellen beskriver att det finns arbetsresurser och arbetskrav som kan påverka motivationen. LÄS MER
9. Revisorers kommunikation : En studie om den hierarkiska organisationsstrukturens påverkan på den interna kommunikationen och revisionskomfort
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på att kommunikation är betydelsefullt för alla organisationer, däribland även för den hierarkiska revisionsverksamheten. Kommunikation beskrivs vanligen som en nyckelfunktion för att utföra en god revision och skapa komfort mellan medarbetare och i sin tur till samhället. LÄS MER
10. Ledarskap i förändring - vad hände med ledarna under Covid-19 pandemin? : En kvalitativ studie om en Black Swan i fastighetsförvaltningsbranschen ur ett ledarperspektiv.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att öka kunskapen och förståelsen om fastighetsförvaltningsbranschen under en Black Swan ur ett ledarperspektiv och strävar efter att besvara frågeställningen: vad har förändrats för ledarna inom fastighetsförvaltningsbranschen under Covid-19 pandemin? Metod: Insamlingen av empiri har skett genom semi-strukturerade intervjuer av nio respondenter som är ledare på olika nivåer i de fem organisationer som är representerade i studien. Resultatet från de digitala intervjuerna har transkriberats, kodats och reducerats för att utgöra grunden i formandet av studiens teori utifrån en induktiv ansats. LÄS MER