Sökning: "High-speed railways"
Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade orden High-speed railways.
6. Utöka användningsområdet av höghastighetsnätet i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Sverige ämnar bygga sina höghastighetsbanor som beräknas vara i drift 2035. Höghastighetsnätet löser kapacitetsproblemet i framtiden, Sveriges miljö-och klimatmål kräver mer järnväg och höghastighetsnätet kan öka tillgängligheten till möjliga arbeten inom 45 min restid (SJ u.å.). LÄS MER
7. Undersökning av konsolideringens inverkan på skjuvvågshastighet med SCPT i svensk finkornig jord : Med jämförelse mot empiriskt samband
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/GeoteknologiSammanfattning : Att kunna utvärdera dynamiska parametrar i finkornig jord har blivit allt mer aktuellt i Sverige, inte minst på grund av de nya höghastighetsbanorna som ska byggas inom snar framtid. Tågens höga hastigheter kommer skapa dynamiska vågor som breder ut sig i den underliggande jorden. LÄS MER
8. Parametric Studies of Soil-Steel Composite Bridges for Dynamic Loads, a Frequency Domain Approach using 3D Finite Element Modelling
Master-uppsats, KTH/Bro- och stålbyggnadSammanfattning : In this thesis, parametric studies have been performed for a soil-steel compositebridge to determine and investigate the most influential parameters on the dynamicresponse.High-speed railways are currently being planned in Sweden by the Swedish TransportAdministration with train speeds up to 320 km/h. LÄS MER
9. En hastighetsstudie på sträckan Malmö-Stockholm
Kandidat-uppsats, Lunds universitetSammanfattning : The increased population in Sweden entails that the transport needs also increases. To increase the transport needs also a capacity improvement. The increased transport needs entails shall be in operation in year 2035. LÄS MER
10. Railway bridges with floating slab track systems : Numerical modelling of rail stresses - Dependence on properties of floating slab mats
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Byggkonstruktion och -produktionSammanfattning : The increased use of continuously welded rails in the railway systems makes it necessary to increase the control of the rail stresses to avoid instability and damages of the rails. Large stresses are especially prone to appear at discontinuities in the railway systems, such as bridges, due to the interaction between the track and the bridge. LÄS MER