Sökning: "Historia i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 396 uppsatser innehållade orden Historia i skolan.

  1. 1. Klok av en bok? : En analys av historiemedvetande i läroböcker för lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Emelie Berg; Linnea Pålsson; [2024]
    Nyckelord :historiedidaktik; lågstadiet; läroboksanalys; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om hur läroböcker kan bidra till utveckling av historiemedvetande. I studien definieras begreppet historiemedvetande som en medvetenhet om historicitet, det vill säga medvetenhet om att historia är skapat i tid och rum och därför är kontextberoende, vilket kan betraktas som det övergripande målet med all historieundervisning i den svenska skolan. LÄS MER

  2. 2. Bildämnets syfte - då och nu : En studie av bildämnets förändring med avseende på syfte och tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Katarina Särnblad; [2024]
    Nyckelord :Bildämnets historia; bildämnets syfte; läroplaner; undervisningstid; teorier om kreativitet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur ämnet bild har förändrats, från att ämnet infördes i skolan som teckning på 1800-talet till idag. Frågorna som ställs i studien är hur syftet med bildämnet har utvecklats, och hur undervisningstiden för ämnet har förändrats, sedan folkskolans införande. LÄS MER

  3. 3. Identitet och historia : En översikt av tidigare forskning kring historieämnet som ettidentitetsskapande verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yaiza Regueira; [2024]
    Nyckelord :egna berättelser; historiebruk; historiemedvetande; identitet; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Historieämnet i skolan ämnar utveckla elevers historiemedvetande, något som blandannat ger dem möjlighet att förstå sin närvaro i den historiska kontext de lever i.Identitetsskapandet som historieämnet medverkar i, påverkas av de narrativ och denhistoria som får ta plats i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Magnus Hagström; [2023]
    Nyckelord :internet; teaching technology; technology didactics; technological literacy; textbook analysis; curriculum emphasis; educational focus; systems language; companion meanings.; internet; teknikundervisning; teknikdidaktik; läromedelsanalys; bildningsemfaser; bildningsfokus; systemspråk; följemeningar.;

    Sammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER

  5. 5. Autonoma fordon och det framtida samhället

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Linus Sallander; [2023]
    Nyckelord :Autonoma fordon; uppbyggnad; sensorer; historia; utveckling; säkerhet; ansvar; hållbarhet; trafikflöde; framtid;

    Sammanfattning : Denna rapport är ett kandidatexamensarbete vid Kungliga Tekniska Högskolan och ärämnat att fungera som en handbok för autonoma fordon, detta genom att arbetet är indelati tre huvudområden; det autonoma fordonets uppbyggnad, det autonoma fordonetshistoria samt det autonoma fordonets roll i det framtida samhället. Syftet med arbetet äratt ge en övergripande helhetsbild av dessa tre områden. LÄS MER