Sökning: "Hofstede’s Masculinity Index"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Hofstede’s Masculinity Index.

  1. 1. Påverkar maskulinitet ett lands transportutsläpp? : – En studie om sambandet mellan maskulinitet och transportutsläpp

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Tobias Johansson; Filip Zaric; [2020]
    Nyckelord :Hofstede; maskulinitet; transportutsläpp;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to compare whether there is any connection between a country's masculinity and the country's transport emissions per capita. Furthermore, theories about Hofstede's masculinity index have been discussed as well as what attributes that characterize a country. LÄS MER

  2. 2. Kulturens modererande effekter på sambandet mellan CSR och CFP : En kvantitativ studie av 3230 börsnoterade företag från 46 olika länder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ferdous Foroughi; Shabab Hasan; [2019]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; corporate social performance; corporate financial performance; national culture; Hofstede’s cultural dimension theory.; Corporate social responsibility; corporate social performance; corporate financial performance; nationell kultur; Hofstedes kulturdimensionsteori;

    Sammanfattning : Titel: Kulturens modererande effekter på sambandet mellan CSR och CFP Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Ferdous Foroughi och Shabab Hasan Handledare: Jan Svanberg Datum: 2019 - juni Syfte: Företagens sociala ansvar (CSR) har utvecklats till ett viktigt ämne både för företag och dess intressenter. LÄS MER

  3. 3. How Culture Affects Risk Aversion - A Cross-Country Analysis of the Mutual Fund Industry

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Pontus Granlund; Jakob Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Mutual funds; Risk; Carhart four-factor; Culture; Cross-country;

    Sammanfattning : In this paper we examine how cultural aspects affect individuals' investment preferences on a national level. We employ Geert Hofstede's masculinity index to measure these cultural differences and use mutual fund data from 29 countries to determine risk-taking. LÄS MER

  4. 4. Stereotypisering av kvinnan i ölreklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Rebecka Andreasson; Lisa Niles; [2013]
    Nyckelord :Marknadskommunikation; stereotyp; könsstereotyper; könsporträttering; öl; maskulina produkter; feminina produkter; Hofstedes Maskulinitetsindex; TV-reklam; reklam. Marketing Communications; stereotype; sex stereotype; sex-portrayal; beer; masculine products; feminine products; Hofstede’s Masculinity Index; TV commercials; commercials.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Framställandet av kön i reklam är ett komplext och omdiskuterat ämne inom kommunikationsforskningen. Denna studie ämnar analysera hur kvinnan framställs i TV-reklam för en traditionellt manlig produkt. LÄS MER

  5. 5. A Brazilian - Swedish Relationship : How to Establish a Successful International Joint Venture

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Magnus Dalaryd; Daniel Mayer; [2012]
    Nyckelord :Joint Venture JV ; International Joint Venture IJV ; Resource Dependency Theory RDT ; Power Distance Index PDI ; Individualism Index IDV ; Masculinity Index MAS ; Uncertainty Avoidance Index UAI ; Small and medium-sized enterprises SME ;

    Sammanfattning : Due to the nature of globalization, new strategies have been designed to break into new markets. Joint Venture is a common strategy to enter new markets and by using a Joint Venture, companies share risks and establish new contacts with local knowledge. Brazil is a market where foreign investors gain more and more interest. LÄS MER