Sökning: "Hoppa klättra"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Hoppa klättra.

  1. 1. Förskolemiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet En kvalitativ studie om möjlighet till fysisk aktivitet inomhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Edvardsson Edin; Najma Adan; Zarlasht Shirinzadah; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fysisk aktivitet; miljö; inomhusmiljö; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att undersöka hur förskollärarna tänker och ser på fysisk aktivitet och på inomhusmiljöns betydelse i förskolan. Våra erfarenheter från VFU perioder och när vi jobbat i förskola är att barnen blir hänvisade till att springa, hoppa och klättra utomhus och att tiden inomhus spenderas med lugnare aktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Riskfylld lek : Barns möjligheter att utmana sig och ta risker på förskolans utegård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Martinsson; Elin Korpås; [2021]
    Nyckelord :riskfylld lek; förskola; utegård; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Riskfylld lek är en komplex fråga i dagens samhälle som handlar om balansgången mellan barnens säkerhet och den positiva utveckling som riskfylld lek ger. Studien handlar om riskfylld lek och hur det möjliggörs på förskolors utegårdar samt hur förskollärare resonerar kring ämnet. LÄS MER

  3. 3. Klättra, spring och hoppa mer! : En kvalitativ studie där sex förskolegårdar och förskolepersonalen jämförs för att se möjligheter till motorik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helene Nickel; Linnéa Smedberg; [2020]
    Nyckelord :Förskolegårdens utformning; förskolepersonal; kunskap; sociokulturellt perspektiv; motorik;

    Sammanfattning : I och med det stillasittande samhälle som råder belyser denna studie vikten av förskolans betydelse för barnens möjligheter till motorisk aktivitet och utveckling. Syftet var att undersöka sex olika förskolegårdar genom fotodokumentation som sedan analyserats för att se vilka möjligheter till motorik som erbjöds. LÄS MER

  4. 4. ''Killarna ska klättra i klätterställningen. Tjejerna ska hoppa hage. Tvärtom är förbjudet, tror Sune'' : Genusanalys av bilderböcker för förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Melika Rahmani; Ida Wiklöf; [2019]
    Nyckelord :genus; barnlitteratur; förändring;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pojkar och flickor framställs i bilderböcker för förskoleklassåldern samt undersöka ifall det har skett en förändring under 20-årsperiod. Studien görs i form av en text- och bildanalys av sex bilderböcker med teoretisk utgångspunkt i genusteori. LÄS MER

  5. 5. Solvallaskolan F-3

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Anna Lindgren; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det finns många anledningar till varför det anses bra att vistas ute i naturen, några exempel är bland annat den fria leken; att det är genom leken barn lär sig samt vågar misslyckas, och naturen har obegränsat med resurser för lek; kottar, stubbar, träd, blad och grenar att bygga saker med, hoppa och klättra på, och så vidare. Hälsan är ett ytterligare argument; att vara ute i naturen stärker immunförsvaret samt aktiverar kroppens alla muskler i och med varierande terräng. LÄS MER