Sökning: "Hungerspelen"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade ordet Hungerspelen.

  1. 21. Hur en grupp gymnasieelever uppfattar en översättning : Med utgångspunkt i The Hunger Games

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Neidmark; [2015]
    Nyckelord :Översättning; The Hunger Games; Hungerspelen; empirisk studie; översättningsteorier;

    Sammanfattning : Omkring 30 elever i de senare åren av gymnsieutbildningen fick av mig diskussionsuppgifter i vilka de skulle jämföra en svensk översatt text med dess originalversion på engelska. Sammanlagt svarade 17 elever på uppgifterna. LÄS MER

  2. 22. Populärlitteraturens relevans i klassrummet : En intersektionell analys av Hungerspelen med fokus på köns- och klasstrukturer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Christian Lindell; [2014]
    Nyckelord :Hungerspelen; klasstrukturer; könsstrukturer; populärlitteratur; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Synen på litteratur har under senare tid vidgats, då kanon har fått sällskap av nyutgiven litteratur. Skolor köper in klassuppsättningar av populärlitteratur i undervisningssyfte och tröskeln mellan "ett högt och ett lågt" är inte längre lika hög. LÄS MER

  3. 23. Perspectives on Power : Teaching Suzanne Collins’s The Hunger Games and the Concept of Power in the English Language Classroom

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Martin Wildstam; [2014]
    Nyckelord :The Hunger Games; Power; Power Over; Power To; Humiliation; Dehumanization; Oppression; School.;

    Sammanfattning : Målet med uppsatsen är att visa hur Suzanne Collins’s The Hunger Games kan användas i ett språkklassrum för att introducera begreppet makt. Målet är även att, från ett makt-perspektiv, kunna påvisa att spektaklet Hungerspelen kan uppfattas som ett medel för systematiskt förtryck, förödmjukelse och avhumanisering av den styrande makten. LÄS MER

  4. 24. Jag är tuff! Jag är modig! Jag är ingen liten mes! : En genusteoretisk tolkning av kvinnliga huvudkaraktärer från fem ungdomsböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Moa Näslund; [2014]
    Nyckelord :ungdomslitteratur; genusvetenskap; hermeneutik; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är undersöka fem ungdomsböcker med kvinnliga huvudkaraktärer genom genusvetenskapliga teorier. Den litteraturvetenskapliga metoden har sin grund inom hermeneutiken och använder sig av textanalys vid läsningen av böckerna. LÄS MER

  5. 25. Tag och ät! : en analys av matens symboliska betydelse i Hungerspelen, trilogin.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Christine Gylefors; [2014]
    Nyckelord :Hungerspelen; semiotik; mat; symbolik; Umberto Eco; Roman Jakobson;

    Sammanfattning : Avsikten med uppsatsen är att undersöka vilken funktion mat har i romantrilogin Hungerspelen samt vilket budskap som därmed förmedlas genom maten som symbol. Med hjälp av Hans Biedermanns Symbollexikonet tokas de olika råvaror som förekommer i maten i Hungerspelen för att därefter analyseras med hjälp av teorier från Umberto Eco och Roman Jakobson. LÄS MER