Sökning: "Hungerspelen"
Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade ordet Hungerspelen.
21. Hur en grupp gymnasieelever uppfattar en översättning : Med utgångspunkt i The Hunger Games
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Omkring 30 elever i de senare åren av gymnsieutbildningen fick av mig diskussionsuppgifter i vilka de skulle jämföra en svensk översatt text med dess originalversion på engelska. Sammanlagt svarade 17 elever på uppgifterna. LÄS MER
22. Populärlitteraturens relevans i klassrummet : En intersektionell analys av Hungerspelen med fokus på köns- och klasstrukturer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Synen på litteratur har under senare tid vidgats, då kanon har fått sällskap av nyutgiven litteratur. Skolor köper in klassuppsättningar av populärlitteratur i undervisningssyfte och tröskeln mellan "ett högt och ett lågt" är inte längre lika hög. LÄS MER
23. Perspectives on Power : Teaching Suzanne Collins’s The Hunger Games and the Concept of Power in the English Language Classroom
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Målet med uppsatsen är att visa hur Suzanne Collins’s The Hunger Games kan användas i ett språkklassrum för att introducera begreppet makt. Målet är även att, från ett makt-perspektiv, kunna påvisa att spektaklet Hungerspelen kan uppfattas som ett medel för systematiskt förtryck, förödmjukelse och avhumanisering av den styrande makten. LÄS MER
24. Jag är tuff! Jag är modig! Jag är ingen liten mes! : En genusteoretisk tolkning av kvinnliga huvudkaraktärer från fem ungdomsböcker
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med uppsatsen är undersöka fem ungdomsböcker med kvinnliga huvudkaraktärer genom genusvetenskapliga teorier. Den litteraturvetenskapliga metoden har sin grund inom hermeneutiken och använder sig av textanalys vid läsningen av böckerna. LÄS MER
25. Tag och ät! : en analys av matens symboliska betydelse i Hungerspelen, trilogin.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Avsikten med uppsatsen är att undersöka vilken funktion mat har i romantrilogin Hungerspelen samt vilket budskap som därmed förmedlas genom maten som symbol. Med hjälp av Hans Biedermanns Symbollexikonet tokas de olika råvaror som förekommer i maten i Hungerspelen för att därefter analyseras med hjälp av teorier från Umberto Eco och Roman Jakobson. LÄS MER