Sökning: "Hungerspelen"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade ordet Hungerspelen.

  1. 11. [HASHTAG] Värdegrund : En narratologisk studie över hur värdegrundsdilemman gestaltas i två ungdomsromaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Helena Hellmark; [2019]
    Nyckelord :School´s core value; fiction; youth novels; literature analysis; Skolans värdegrund; skönlitteratur; ungdomslitteratur; epikanalys;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the basic values ​​dilemma is narratively embodied in the youth novels # Seriöstdeträckernu (Long, 2017) and Hungerspelen (Collins, 2008). The research questions of the study are: • How is the narratology presented, based on how, plot, time, narrator, characters are presented? And which themes and motifs concern the novels?  • What similarities and differences can be detected between the selected novels in question of narration, themes and motifs? This study have been conducted with a literature analysis, where aspects such as the novels' plot, temporality, narrative, themes, motifs and characters have been analyzed. LÄS MER

  2. 12. Må oddsen alltid vara er gynnsamma! : En klassanalys från Panems Hungerspel till skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :David Renklint; [2019]
    Nyckelord :Hungerspelen; klass; analys; Marx; närläsning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera Suzanne Collins skönlitterära Hungerspelen-trilogi och finna uttryck för klass, som sedan ska kopplas till gymnasieskolans värdegrund. Detta för att ge legitimitet åt att tala om klass i klassrummet och arbeta med värdegrunden utifrån ett skönlitterärt verk. LÄS MER

  3. 13. Dystopin i svenskämnets värdegrundsarbete : Den didaktiskapotentialen i Hungerspelen, Den Utvalde och Leendet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Malcolm; [2019]
    Nyckelord :svenskämnet; grundskolan; skönlitteratur; dystopi; didaktisk potential; värdegrund;

    Sammanfattning : Inledning: Skolans styrdokument fastställer att den svenska skolverksamheten har ett dubbelt uppdrag som innefattar både kunskapsuppdraget liksom värdegrundsuppdraget. Att använda sig av dystopisk skönlitteratur i svenskundervisningen kan förena dessa uppdrag eftersom den dystopiska genren ofta belyser omvärldsfrågor och dagens samhällsproblem. LÄS MER

  4. 14. Flickan som räddar världen. : En undersökning av flickan och makten i Hungerspelen och Engelsforstrilogin utifrån Foucaults teorier om makt

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sofia Palmström; [2018]
    Nyckelord :Girl; Foucault; Power; Discours theory; Girlhood studies; The Hunger Games; The Engelsfors trilogy.; Flicka; Foucault; Makt; Diskursanalys; Flickstudier; Hungerspelen; Engelsforstrilogin;

    Sammanfattning : Through Close reading of the two trilogies The Hunger Games by Suzanne Collins and The Engelsfors trilogy by Sara Elf Bergsmark and Mats Strandberg this thesis aim is to examine the popular literary theme with a young girl who saves the world.  This thesis approach this through Michel Foucault’s theories of both discourse theory and analysis of power. LÄS MER

  5. 15. "Min pil tränger djupt in i hans hals" : En systemisk-funktionell grammatisk analys ur ett genusperspektiv av Suzanne Collins ungdomsroman Hungerspelen (2012)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alma Kongo; [2018]
    Nyckelord :The Hunger Games; fiction; systemic functional grammar; SFG; gender; doing of gender; gender theory; Hungerspelen; skönlitteratur; systemisk-funktionell grammatik; SFG; genus; görande av genus; genusteori;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att studera hur grammatiska konstruktioner av Katniss, Gale, Prim, Cinna, Rue, Peeta, och Haymitch i Suzanne Collins ungdomsroman Hungerspelen (2012) kan bidra till karaktärernas görande av manligt eller kvinnligt genus. Frågeställningen som ska besvaras är på vilket sätt framställs Katniss och de sex andra utvalda karaktärerna grammatiskt utifrån den systemisk-funktionella grammatikens transitivitetssystem processer och deltagare? Och på vilket sätt kan framställningen tolkas ur ett genusperspektiv? Genom att analysera sex utvalda delar ur boken med systemisk-funktionell grammatiks transitivitetssystem och se till processer och deltagare gjordes en grammatisk analys. LÄS MER