Sökning: "samspel mellan pedagog och föräldrar"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden samspel mellan pedagog och föräldrar.

  1. 1. Välkommen in, till en plats för möjligheter & personlig utveckling - En observationsstudie om den föräldraaktiva inskolningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Hedenstedt; Beatrice Håkansson; [2019]
    Nyckelord :anknytningsteori; ansvar; barn; förskola; förskollärare; föräldraaktiv inskolningsmetod; inskolning; kortisol; miljö; observation; omsorgsetik; pedagog; trygghet; Trygghetscirkeln; utveckling.;

    Sammanfattning : Att avsluta sin föräldraledighet och låta sitt barn börja på förskolan kan väcka mycket känslor. Då förälderns trygghet påverkar barnet är det centralt att både föräldrar och barn får det stöd de behöver under inskolningen. Det finns framför allt två inskolningsmetoder, den traditionella och den föräldraaktiva. LÄS MER

  2. 2. "Alla måste mötas, oavsett" - tio pedagogers uppfattningar om mötet med föräldern i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Johansson; Lina Fellerstam; [2015]
    Nyckelord :förhållningssätt; professionellt förhållningssätt; föräldrasamverkan; fenomenografi; förskola; kommunikation;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan (Lpfö98, rev.10) betonar hur viktigt mötet är mellan förälder och pedagog på förskolan. Samtidigt belyser Tallberg Broman hur förskollärarna anser sig ha en förhållandevis liten kompetens inom detta område jämfört med andra. LÄS MER

  3. 3. Blyga barn i de tidiga skolåren En specialpedagogisk utmaning?Shy Children in the early School YearsA Special Educational Challenge?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Ljungberg; Christina Lundberg; [2015]
    Nyckelord :barn i tidiga skolåren; blyghet; pedagog; specialpedagog; specialpedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Denna studie förväntas ge kunskaper kring hur specialpedagogen kan stötta pedagogen i det dagliga arbetet, att förstå, möta och synliggöra det blyga barnet i de tidiga skolåren.Syfte: Syftet är att på en skola lyfta fram pedagogers och specialpedagogers syn på de blyga barnen från förskoleklass upp till årskurs tre. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar i det pedagogiska arbetet med barn – pedagogers syn på och bemötande av barn i socioemotionella svårigheter i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kamilla Anderberg; Sandra Rådberg; Jessica Viksell; [2014]
    Nyckelord :Socioemotionella svårigheter; samspel och kommunik;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger i förskolan ser på barn i socioemotionella svårigheteroch vilka stödjande strategier de framhåller för att främja en positiv utveckling i det sociala samspelet för dessabarn. Vi har också undersökt vilka hinder och möjligheter för föräldrasamverkan pedagogerna ser när det gällerbarn i sociala och emotionella svårigheter. LÄS MER

  5. 5. ”Får jag vara med?” En studie om barns samspel i deras lekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elin Casparson; Anna Karolidou; [2013]
    Nyckelord :barn; lek; pedagog; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få en förståelse för hur samspel mellan lekande barn ser ut i förskolan. Vi ville ta reda på vad det är som gör att samspelet i barns lekar ibland fungerar och ibland inte. Vårt intresse låg i att också att få veta vilka tankar pedagogerna har om barns samspel och hur de hanterar konflikter i barns lekar. LÄS MER