Sökning: "görande av genus"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden görande av genus.

  1. 1. Instruktioner för det "görande" könet. : Svenska forumanvändares råd och berättelser om nätdejting.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Victor Wetterborg; [2023]
    Nyckelord :doing gender; gender scripts; sexual scripts; Nätdejting; parbildning; genus;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker könsmönster inom nätdejting. Fokus ligger på vilka aspekter som anses vara viktiga att framhäva i en manlig respektive kvinnlig nätdejtingprofil samt hur roller och ansvar i parbildningen fördelas över kön. LÄS MER

  2. 2. Tillbaka till Kurdistan : En autoetnografisk undersökning om kurdiska kvinnors matlagningspraktiker.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Etnologiska avdelningen

    Författare :Vian Sadwand; [2021]
    Nyckelord :matlagning; kurder; gemenskap; minne; praktik; meningsskapande praktik; sensoriskt minne; kollektivt minne; socialt minne; genus; identitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka om och hur kurdiska kvinnor använder matlagning som en meningsskapande praktik och om matlagningen fungerar som en förstärkare av den egna identiteten. Jag har med hjälp av en autoetnografisk metod undersökt hur kvinnor från min egen släkt förhåller sig till matlagningspraktikens alla delar. LÄS MER

  3. 3. Det kvinnliga könsorganet och kosmetisk intimkirurgi : En kritisk diskurspsykologisk analys av hur kvinnor på svenska internetforum skriver om det kvinnliga könsorganet och kosmetisk intimkirurgi.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johanna Wetterström Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :Kvinnligt könsorgan; kosmetisk intimkirurgi; internetforum; kritisk diskurspsykologi; performativa handlingar;

    Sammanfattning : Plastikkirurgi av kosmetiska skäl, även kallat kosmetisk intimkirurgi, av det kvinnliga könsorganet har de senaste åren blivit uppmärksammat av medier i Sverige. Dels på grund av det blir allt vanligare bland svenska kvinnor, dels eftersom kosmetisk intimkirurgi är ett ingrepp som väcker diskussioner kring varför kvinnor vill göra ett riskfyllt ingrepp för att förändra sitt könsorgan. LÄS MER

  4. 4. "Min pil tränger djupt in i hans hals" : En systemisk-funktionell grammatisk analys ur ett genusperspektiv av Suzanne Collins ungdomsroman Hungerspelen (2012)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alma Kongo; [2018]
    Nyckelord :The Hunger Games; fiction; systemic functional grammar; SFG; gender; doing of gender; gender theory; Hungerspelen; skönlitteratur; systemisk-funktionell grammatik; SFG; genus; görande av genus; genusteori;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att studera hur grammatiska konstruktioner av Katniss, Gale, Prim, Cinna, Rue, Peeta, och Haymitch i Suzanne Collins ungdomsroman Hungerspelen (2012) kan bidra till karaktärernas görande av manligt eller kvinnligt genus. Frågeställningen som ska besvaras är på vilket sätt framställs Katniss och de sex andra utvalda karaktärerna grammatiskt utifrån den systemisk-funktionella grammatikens transitivitetssystem processer och deltagare? Och på vilket sätt kan framställningen tolkas ur ett genusperspektiv? Genom att analysera sex utvalda delar ur boken med systemisk-funktionell grammatiks transitivitetssystem och se till processer och deltagare gjordes en grammatisk analys. LÄS MER

  5. 5. Rosa är en tjejfärg : En kvalitativ studie om konstruerande/ görande av kön i förskolebarns och pedagogers interaktioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rana Hussien; Zaneta Wykocka; [2017]
    Nyckelord :Preschool; traditional gender roles; gender; interaction; gender constructions; förskola; genus; interaktion;

    Sammanfattning : The purpose with this study has been to study constructions of traditional gender norms and gender roles that appear during interactions between the children as well as between the children and the teachers in preschool. The study is based on two central questions, which are: How to construct and repeat traditional gender differences and stereotype expectations in the pedagogues' speech, actions and interactions with the children, as well as how to construct and repeat traditional gender differences and stereotype expectations in the children's speech, actions and interactions with each other. LÄS MER