Sökning: "performativa handlingar"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden performativa handlingar.

  1. 1. Spatiotemporal Selves on a Location-Based Social Network : A Postphenomenological Autoethnography of Snap Map

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adam Särnell; [2023]
    Nyckelord :postphenomenology; autoethnography; spatiotemporality; performativity; location-based social networks; postfenomenologi; autoetnografi; spatiotemporalitet; performativitet; platsbaserade sociala nätverk;

    Sammanfattning : The location-based social network (LBSN) Snapchat allows millions of users to share their locations to others through Snap Map: a digital map that updates their position each time they open the app. While social science studies have explored sentiments, behaviors and norms among Snap Map users, there is limited research on this type of location-based social network in the field of human-computer interaction (HCI), indicating a need for expanding the understanding of the roles that this technology and its design play in shaping the experiences and interactions among users. LÄS MER

  2. 2. Performativa handlingars genuskraft : En kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares performativa handlingar gentemot barnen i naturmiljöer utifrån barnets biologiska kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Josefin Andersson; Lovisa Bech; [2023]
    Nyckelord :gender; preschool; kids; nature; preschool teacher; day care givers working in the preschool; performatives; genus; förskola; barn; naturmiljö; förskollärare; barnskötare; performativer;

    Sammanfattning : Performativa handlingars genuskraft är en småskalig kvalitativ studie som bygger på socialkonstruktivism med Judith Butlers teori om genusskapande och performativitet som teoretisk utgångspunkt. Studiens syfte är att undersöka förskollärares och barnskötares performativa handlingar i språkbruket gentemot förskolebarn i naturmiljöer beroende på barnets biologiska kön. LÄS MER

  3. 3. Maybe there was blood on the foil : The assassination attempt of Andy Warhol, SCUM, and Valerie Solanas as a performance artist.

    L2-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Herkules Jansson; [2023]
    Nyckelord :performativity; performance art; radical feminism; Valerie Solanas; SCUM Manifesto; Andy Warhol; fluxus; performativitet; performancekonst; radikalfeminism; Valerie Solanas; SCUM Manifestet; Andy Warhol; fluxus;

    Sammanfattning : This essay examines the intersection of Valerie Solanas' radical feminist manifesto, the S.C.U.M. LÄS MER

  4. 4. Likvärdigt stöd för flickor och pojkar? : En kvalitativ studie om särskilt stöd och kön på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrik Artan; Henrik Patris; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ innehållsanalys; kön; könsstereotyper; performativitet; särskilt stöd; åtgärdsprogram.;

    Sammanfattning : I ett led att stärka likvärdigheten i skolan, ges särskilda stöd till elever som inte uppnår kunskapskraven när extra anpassningar inte räcker till. Det har tidigare uppmärksammats att flickor inte får del av detta stöd i samma utsträckning. LÄS MER

  5. 5. Är alla spelare manschauvinistiska i WoW : genus och språkbruk inom World of Warcraft

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Josefine Björkman; Åsa Hermansson; [2022]
    Nyckelord :World of Warcraft; WoW; onlinespel; spelspråk; genus; språkbruk; autoetnografi; Butler genusperspektiv; spela som kvinna; spelkultur.; Science General;

    Sammanfattning : Uppsatsen Är alla spelare manschauvinistiska i WoW: Genus och språkbruk inom World of Warcraft är skriven av Josefine Björkman och Åsa Hermansson och är författad under Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, på Lunds universitet. I den här uppsatsen undersöks spelkulturen i World of Warcraft genom att analysera genus och språkbruk. LÄS MER