Sökning: "meningsskapande praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden meningsskapande praktik.

  1. 1. Barns meningsskapande i förskoleundervisning med hjälp av tillgängliga resurser : En kvalitativ studie utifrån perspektivet design för lärande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Sterner; Mikaela Lundin; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Design för lärande; Undervisning; Deltagande observation; Meningserbjudande; Affordance; Resurser; Tecken på lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om hur förskollärares och barnskötares val av resurser i undervisningen kan påverka barns meningsskapande i lärandet. Tidigare studier visar att det finns en problematik i att kunna anpassa undervisning efter varje barns behov, vilket kan kopplas till brist på engagemang och kompetens bland personal samt stora barngrupper. LÄS MER

  2. 2. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Camilla Berneklint; [2024]
    Nyckelord :Home Economics; Education for Sustainable Development; Agenda 2030; Sustainable Development Goals and Education; Hem- och konsumentkunskap; lärande för hållbar utveckling; Agenda 2030; globala målen samt undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Högläsningens betydelse för barns språkutveckling : Med teoretiska utgångspunkter i design för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Camilla Fares; Makeda Araya; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; design i lärande; design för lärande; högläsning; språkutveckling; socialsemiotik; meningsskapande; multimodalitet; transformationer;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur barn skapar språkliga erfarenheter under och efter högläsning i förskolan. Med teoretiska utgångspunkter i design för- och i lärandeperspektiv undersöks vad barns reflektioner blir av böcker och hur de kan stöttas i sin språkutveckling samt hur barnen transformerar sin förståelse av sagan. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta agilt i teori och praktik : En undersökning av hur agila team arbetar på en svensk myndighet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Minna Braconier; Cajsalisa Bäcklin Neijnes; [2023]
    Nyckelord :Agila metoder; Sensemaking; Offentlig sektor; Scrum Master; Hybridarbete;

    Sammanfattning : Många organisationer väljer att i allt högre grad införa agila metoder, då det kan medföra flexibilitet och förmåga att hantera en hög förändringstakt, ett behov som återfinns även inom offentlig sektor. I offentliga organisationer används ofta agila och traditionella metoder parallellt och det finns flera utmaningar för användningen av agila metoder, då behov av förutsägbarhet och stabilitet ska existera simultant med ett flexibelt och iterativt arbetssätt i agila team. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga barns meningsskapande i mötet med den digitala plattan : En kvalitativ fältstudie i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marie Abdalla; Amanda Thörn; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; analoga bilder; förskolebarn; flerspråkighet; tecken i lärande; meningserbjudande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att studera hur barn i en interkulturell förskola använder multimodala sätt att kommunicera med digitala och analoga spel för att skapa mening. Mer ingående handlar det om att bidra med kunskap om hur tecken inom lärande kan visas genom hur barnen använder och omskapar analoga samt digitala material utifrån sina egna intressen. LÄS MER