Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Standardisering eller anpassning inom idrottsmarknadsföring : En observationsstudie kring vad som kommer till uttryck i reklamfilmer bland idrottsrelaterade bolag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Robin Johansson; Kasper Dahlstrand; [2021]
    Nyckelord :Kulturell anpassning; Standardisering; Marknadsföring; Glokalisering; Nike; Under Armour; Red Bull;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och belysa faktorerna som kommer till uttryck i reklamfilmer, utifrån Hofstedes nationskulturella perspektiv. Detta genom att granska tre olika idrottsrelaterade bolag utifrån tre olika marknader. En kvalitativ metod tillämpades genom att observera tolv reklamkampanjer, fördelat på fyra per bolag. LÄS MER

  2. 2. Personlig varumärkesuppbyggnad och sociala medier : Ur den individuella idrottarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Casper Wolter; Anton Bergström; [2020]
    Nyckelord :Brand management strategy; Brand Marketing; Personal Branding; Athlete Branding; Social Media; Brand Development; Sponsorship; Strategier för varumärkeshantering; Varumärkesmarknadsföring; Personlig marknadsföring; Idrottsmarknadsföring; Sociala Medier; Varumärkesutveckling; Sponsorskap;

    Sammanfattning : Idrottssektorn är inte vad den en gång i tiden varit, kommersialiseringen och professionaliseringen har medfört ett ökat resurskrav på idrottssektorn. Idrottsföreningar och individuella idrottare måste idag arbeta för att bygga upp ett starkt varumärke för att införskaffa sig de resurser som krävs för att bedriva den önskade idrotten. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföring inom idrottsföreningar : -En studie om ishockey idrottsAB i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Johan Ericsson; Joakim Lindevall; [2013]
    Nyckelord :Sports organizations; Marketing mix; sports marketing; IdrottsAB; Marknadsföringsmix; idrottsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this studie is to map and describe the marketing strategies of professional sport organizations and examine in what extent and how they apply the 7P’s of the Marketing mix. Method: We have used an abductive approach in this study. LÄS MER

  4. 4. Relationsmarknadsföring- Hur Allsvenska Fotbollsföreningar lockar supportrar till arenan

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :JONAS ELVESTÅL; PATRIK TENGBERG; [2011]
    Nyckelord :relationsship marketing; sports marketing; soccerclubs and market strategy; relationsmarknadsföring; idrottsmarknadsföring; fotbollsföreningar och marknadsstrategi;

    Sammanfattning : En ständigt återkommande uppgift för fotbollsföreningar är hur de ska locka supportrartill arenan. I denna uppsats har vi undersökt fenomenet relationsmarknadsföring och ivilken utsträckning det används inom den svenska elitfotbollen. De föreningar somberörts i fallstudien är BK Häcken, IF Elfsborg och Gais. LÄS MER

  5. 5. En undersökning om hur idrottsföreningar kan utvecklas genom marknadsföringsstrategier

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Henrik Tojkander; Yen-Leng To; [2011]
    Nyckelord :idrottsförening; 51-procentsregeln; social media; idrottsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Vi vill med vår uppsats undersöka och analysera hur lagidrottsföreningar i Sverige kan utveckla sin marknadsföringsstrategi. Initiativet togs delvis med anledning av en pågående diskussion om ändring kring 51-procentsregeln samt ett delat intresse i idrott. LÄS MER