Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. "Modersmålet ligger till grund för inlärning av andraspråket" En jämförande studie av sfi-­undervisning med och utan modersmålsstöd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Annette Skoglund; [2012-10-11]
    Nyckelord :modersmålsbaserad undervisning; alfabetiseringsundervisning; vuxna illitterata andraspråksinlärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att jämföra två olika undervisnings-­ former för vuxna illitterata andraspråksinlärare. Undersökningen görs på två olika skolor. Den ena skolan erbjuder modersmålsstöd i undervisningen och den andra skolan har ingen modersmålsundervisning. LÄS MER

  2. 7. Lärares pedagogiska val i undervisningen med vuxna illitterata andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Sara Brehmer; [2011]
    Nyckelord :fenomenologi; alfabetiseringsundervisning; Sfi-lärare; läs- och skrivinlärning; andraspråksinlärning; kontinuerligt elevintag; individualisering;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om alfabetiseringsundervisning av vuxna andraspråksinlärare. Undersökningens syfte är att ta reda på några lärares pedagogiska val i sin alfabetiseringsundervisning, vad dessa val grundar sig på samt vad lärarna anser vara befrämjande undervisning för dessa elever. LÄS MER

  3. 8. "Nu glad lakiin bara ett ögon" : En studie av hur f.d. illitterata L2-inlärare uttrycker sig och kommunicerar tolkat utifrån teorin om basvarietet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Malin Dahlström; [2010]
    Nyckelord :illiterata L2-inlärare; basvarietet; SFI; Kurs A; vuxna andraspråksinlärare;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker det muntliga interimspråket hos två f.d. illitterata L2-inlärare av svenska. LÄS MER

  4. 9. Women and Democracy in India

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Gleisner; [2007]
    Nyckelord :Social Anthropology; women; democracy; democratic rights; education; gender equality; India; Socialantropologi; kvinnor; demokrati; demokratiska rättigheter; utbildning; jämställdhet; Indien;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to present how twelve women from different segments of society define democracy and how they experience democracy in their daily life. Through meetings and interviews I wanted to learn what these women consider democracy in India to be, how they recognise democracy and rights associated with democracy in their daily lives and how they reflect upon gender equality in relation to democracy. LÄS MER