Sökning: "Interaktiv högläsning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Interaktiv högläsning.

  1. 1. Högläsning är inte bara en fruktstund : En kunskapsöversikt om interaktiv högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ylva Russberg; Hélen Phan; [2023]
    Nyckelord :dialogisk högläsning; F-3; interaktiv högläsning; kroppslighet och sinnlighet; literacy; språkutveckling;

    Sammanfattning : Svenska elevers resultat inom läsning har under de senaste åren sjunkit. Läsdelegationen poängterar att det behövs läsfrämjande insatser för både elevers läsförmåga och läsmotivation. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande undervisning genom högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Erica Falkensson; Josefine Persson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; högläsningens fördelar; interaktiv högläsning; litteracitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att synliggöra betydelsen av högläsningens fördelar och på vilka sätt högläsningen kan bidra till elevers språkutveckling i de yngre åren. I kunskapsöversikten presenteras även hur högläsningen kan nå sin fulla potential. LÄS MER

  3. 3. En kuskapsöversikt om högläsningens påverkan på barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mette Ahlberg; Gunilla Karlzén; [2022]
    Nyckelord :Barn; högläsning; påverkan; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har som syfte att titta på högläsning som språkutvecklande metod. Frågan vi ställt oss är när och hur påverkar högläsning barns språkutveckling? Vårt tillvägagångssätt bestod av en metodisk informationssökning i olika databaser både nationella och internationella. LÄS MER

  4. 4. Högläsning för avkoppling och lärande : En studie om lärares upplevda syfte med högläsningen och hur de arbetar för att uppnå detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Edenström; Frida Landestorp; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; interaktiv högläsning; modellering; repetition; syfte; ordförråd; hör- och läsförståelse; åk 1-3;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på vilket syfte lärare har med sin högläsning och hur de beskriver att de arbetar med högläsning i klassrummet. Denna studie har en kvalitativ forskningsdesign och består av tio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Högläsning som pedagogiskt verktyg för elevers språkutveckling. : En kunskapsöversikt om högläsning i årskurserna F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Andersson; Cornelia Svensson; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; språkutveckling; svenska.;

    Sammanfattning : Elevers språkutveckling är viktig för att de ska kunna bli goda samhällsmedborgare. Läraren i dagens klassrum har i uppgift att inkludera den skönlitterära genren i undervisningen. Elevers resultat har försämrats inom ämnet svenska. LÄS MER