Sökning: "Interpretative Repertoires"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden Interpretative Repertoires.

  1. 1. "Det här är inte ditt fel och vi ska lägga ansvaret där det behöver ligga" - En diskurspsykologisk analys av de professionellas tal om ungdomar med kopplingar till kriminalitet och ansvar för målgruppen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Huong Ly Tang; Ellen Eldh; [2023]
    Nyckelord :young offenders; juvenile delinquency; professionals; social workers; responsibility; view; interview; discursive psychology; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine the professionals’ views on young offenders and responsibility for the target group. We have chosen to interview social workers who work within the public sector and have direct contact with young offenders. LÄS MER

  2. 2. Going towards a ‘perfect’ life : A qualitative study on urban middle-class young married women’s experiences and prospects on marriage life in China

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för öst- och sydöstasienstudier

    Författare :Jiayu Xu; [2022]
    Nyckelord :Urban middle-class young women; Marriage; Suzhi; Governance ideology; China; Critical discursive psychology; Interpretative repertoires; Social Sciences;

    Sammanfattning : The self-evident contradictory governance ideology of the Chinese Communist Party leads to urban-born young middle-class Chinese women struggling between seeking one’s own path with the discourse of ‘individualism’ under the neoliberal market economy and conforming to the traditional role in the family of patriarchal culture. This is reflected in the increasing prominent phenomena of getting married later (after age 25). LÄS MER

  3. 3. Prestera mera! : En diskurspsykologisk studie i lärares förhållningssätt till prestationsångest hos elever i musikundervisning på gymnasie- och folkhögskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sofia Tåhlin; [2021]
    Nyckelord :Performance anxiety; Music education; Focus Groups; Discourse psychology; Prestationsångest; Nervositet; Musikundervisning; Fokusgrupper; Diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa vilka olika diskursers som kommer till uttryck när musiklärare i gymnasie- och folkhögskolan talar om fenomenet prestationsångest hos elever och hur de arbetar med det i sin undervisning. Diskurspsykologi utgör den teoretiska grunden för studien och tillämpade datainsamlingsmetoden är fokusgrupper. LÄS MER

  4. 4. Young voices from a precarious Japan : A qualitative study on young educated women’s experiences of their life situations and perception of the future in Japan

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för öst- och sydöstasienstudier

    Författare :Lipikar Narayaem Lindman; [2021]
    Nyckelord :young women; precariousness; vulnerability; Japan; critical discursive psychology; interpretative repertoires; subject positions; Social Sciences;

    Sammanfattning : Recent generations of Japanese youth face a diminished and precarious labour market and are pushed to the anxious margins of the society. Many are feeling less secure about the future and this precarisation is disproportionately affecting women. LÄS MER

  5. 5. "In an ideal world people wouldn’t be watching my videos" : En kvalitativ studie av YouTube-musiklärares syn på sin egen praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elias Hagersjö Sandqvist; [2021]
    Nyckelord :video lessons; music education; youtube; discourse psychology; focus groups; videoundervisning; musikundervisning; youtube; diskurspsykologi; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur internetbaserade musiklärare konstruerar sin syn på videoundervisning. För att undersöka detta har fokusgrupper bestående av internetbaserade musiklärare använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER