Sökning: "Köpcentrum"
Visar resultat 1 - 5 av 211 uppsatser innehållade ordet Köpcentrum.
1. Mötesplatsen Gamlegården en länk mellan det gamla och det nya : centrumförnyelse för ett tryggt och integrerat Näsby
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Kristianstads översiktsplan (ÄÖP, 2021) lyfter tre stadsbyggnadsmål: Stad för alla, attraktiv stad och grönblå stad. Utvecklingen handlar om social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. LÄS MER
2. STADSKÄRNAN I OMVANDLING : En fallstudie om samtida planering för social hållbarhet i Eskilstunas stadskärna
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Stadskärnan som handelsplats möter fler och fler utmaningar i och med ökad konkurrens från e-handeln och externa köpcentrum. Detta leder till att stadskärnan blir mindre attraktiv som plats att vistas på, och därigenom förlorar den sin position som mötesplats. LÄS MER
3. Urbanitet & stadsliv : Ett gestaltande arbete kring att främja en levande stad
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Staden är en central plats i våra vardagliga liv. Samlingen av människor, funktioner och verksamheter skapar en närhet vilket gör staden till en knutpunkt för både sociala, ekonomiska och kulturella utbyten. LÄS MER
4. Utveckla ett utsatt område till ett mer säkert område
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syfte: Runt om i landet finns det flera socialt utsatta områden där utanförskap är ett stort problem. Syftet med detta arbete är att föreslå hur man kan minska utanförskapet genom renoveringar och nybyggnation. LÄS MER
5. “MAN FÖLJER RUNT LIKSOM, SOM EN GÅNG. SOM EN BANA. VAR SKA MAN ANNARS GÅ?” En antropologisk studie av upplevelser i prylaffärernas labyrinter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Denna kandidatuppsats utforskar besökares relation till butiker med en labyrintliknande planlösning och hur besökarna uppfattar både sortiment, atmosfär och planlösning. Studien visar hur affekt, atmosfär och planlösning påverkar besökarnas beslut gällande att inhandla produkter eller inte. LÄS MER