Sökning: "Kinesiska marknaden"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden Kinesiska marknaden.

  1. 1. Gröna obligationer och lönsamhet : En kvantitativ studie om gröna obligationer och lönsamhet bland svenska företag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Tim Andersson; Edvard Sandström; [2023]
    Nyckelord :Gröna obligationer; lönsamhet; ROA; Trade-off theory; Pecking-order theory; intressentteorin; aktieägarteorin;

    Sammanfattning : Gröna obligationer, ett obligationslån där lånet måste knytas till ett hållbart projekt, är ettväxande begrepp i världen. Sverige är ett av de länder i framkant vad gäller användandet avdenna typ av obligationer. LÄS MER

  2. 2. Svenska Företags Upplevelse av Psykiskt Avstånd vid Etablering i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lindberg; Andra Oachesu; [2023]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; uppsalamodellen; internationaliseringsprocess; kulturellt avstånd; ekonomiskt avstånd; geografiskt avstånd.;

    Sammanfattning : Asien har idag några av världens största marknader och med sin kraftiga tillväxt och ökande köpkraft finns det ett ökat intresse för internationella företag att etablera sig. Det finns däremot en skillnad mellan marknader i form av ett psykiskt avstånd och dess beståndsdelar: kulturellt, ekonomiskt och geografiskt avstånd. LÄS MER

  3. 3. Från väst till öst : En kvalitativ studie av affärskulturella utmaningar vid etablering av svenska företag i Kina

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Shahad Al-Zuhairi; Maisa Khan; [2023]
    Nyckelord :Business culture; Challenges; Establishment; Affärskultur; Utmaningar; Etablering;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain an understanding of the business cultural challenges that arise when Swedish companies choose to enter the Chinese market. The study utilizes a qualitative approach, employing semi-structured interviews with five individuals who possess extensive experience working in China. LÄS MER

  4. 4. Designing Local Navigation for Chinese Populations : A qualitative study about how Chinese users’ local navigation preferences differ from the preferences of European users

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Julia Anna Chen; Yousef Modar Oudeh; [2022]
    Nyckelord :User experience; Interaction design; User interface; Local Navigation; User-centered design;

    Sammanfattning : The international communities of user interface, user experience and interaction designers are in an increasing need of considering Chinese users’ experiences when designing websites. China, along with other mandarin speaking populations, consists of a huge market. LÄS MER

  5. 5. Kulturell anpassning : En fallstudie om hur ett globalt modeföretag beaktar nationella kulturskillnader vid internationell marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellinor Zakhour; Hanna Lundström; [2021]
    Nyckelord :Lyxkonsumtion; modeföretag; anpassning; standardisering; Kina; kulturell anpassning; internationell marknadsföring;

    Sammanfattning : Kulturella skillnader världen över leder till att företag väljer mellan standardisering och anpassning av marknadsföringsstrategier i internationaliseringsprocessen. Denna fallstudie undersöker hur modeföretaget Gucci anpassar eller standardiserar sin marknadsföring beroende på den nationella kulturen, mer specifikt den italienska och den kinesiska kulturen. LÄS MER