Sökning: "Konsumentpsykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Konsumentpsykologi.

  1. 1. Kompensation med eller utan precision : Hur förankrings- och precisionseffekten påverkar tillfredsställelsen efter misslyckad tjänsteleverans

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Hanan Mazraeh; Micael Pihlgren; [2023]
    Nyckelord :Service recovery; precisionseffekt; förankringseffekt; kompensation samt konsumentpsykologi.;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of the essay is to study how companies, through the precision- and anchor-effect, can restore high customer satisfaction after a service failure, while maintaining the compensation at a relatively low level. Method: The method is a between-person design in the form of a scenario-based survey. LÄS MER

  2. 2. Annuitetslånets frammarsch på svensk privatlånemarknad – resultatet av nyttomaximerande låntagare eller ekonomisk okunskap?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Axel Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Annuitetslån; privatlån; kreditkostnad; nyttomaximering; rak amortering; konsumentbeteende; beteendeekonomi; privatekonomi; Business and Economics;

    Sammanfattning : Annuitetslån som form av privatlån har ökat i popularitet framförallt sedan den finansiella krisen 2008. Denna låneform har egenskapen att låntagaren betalar en konstant månadskostnad vid varje återbetalningstillfälle, vilket är i kontrast mot den traditionella låneformen med rak amortering och rörlig månadskostnad. LÄS MER

  3. 3. Omgivningens inverkan på individens ekologiska konsumtion : – hur social påverkan influenserar ekologiska köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Sofie Simonsson; Emma Svärdsby; [2015]
    Nyckelord :Marknadsföring; konsumentbeteende; konsumentpsykologi; ekologi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Beslutsfattande och uppmärksamhet : Heuristikers påverkan på kognitiva resurser inom konsumentpsykologi

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Nathalie Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :Beslutsfattande; konsumentval; visuell uppmärksamhet; reducerade resurser;

    Sammanfattning : Every day we make numerous decisions. Some are better than others. Intuitive decisions usually results in less good decisions when we do not reason about our choices. Research has been interested about the process that is behind how we make good decisions. LÄS MER

  5. 5. Sol och stränder eller bra bibliotek? : En studie över vilka faktorer som påverkar utlandsstudenters val av destination och lärosäte

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Charlotta Jokinen; Lisa Kristin Halling; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Akademi:     Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling, Mälardalens högskola. Nivå:             Kandidatuppsats i marknadsföring, 15 hp. Datum:         2009-05-18 Författare:   Lisa Kristin Halling och Charlotta Jokinen. Handledare: Lars Albert. LÄS MER