Sökning: "Konsumtion black friday"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Konsumtion black friday.

  1. 1. JAKTEN PÅ HÅLLBARHET. En semiotisk bildanalys av svenska modeföretags innehåll och kommunikation på Instagram under Black Week

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Natalie Hedberg; Moa Lidö Mannervik; [2024-03-06]
    Nyckelord :Black Friday; Black Week; CSR; Greenwashing; Hållbarhetskommunikation; Instagram; Konsumtion; Semiotik;

    Sammanfattning : This undergraduate thesis employed a qualitative content analysis that includes a semiotic approach, incorporating both denotation and connotation, to examine advertising campaigns on Instagram from three Swedish fashion companies during Black Week. The Swedish fashion companies that were examined are Haglöfs, Gina Tricot and Kappahl. LÄS MER

  2. 2. Är hållbarhet viktigare än försäljning? : En kvalitativ studie om varför företag väljer att avstå från Black Friday

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Amy Berglund; Julia Lindgren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Världens befolkning fortsätter att öka vilket även resulterar i konsumtionsökning. Samhällets ekonomi har även visat sig inte längre vara hållbar eftersom det endast fokuserar på att utvinna resurser, producera och konsumera för att till slut bara bli kvitt avfallet. LÄS MER

  3. 3. Black Fri-nay : En kvantitativ studie om konsumentbeteende kopplat till klädföretag som aktivt motsätter sig Black Friday-trenden

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Erik Högberg; Tilda Cedlöf; [2020]
    Nyckelord :Black Friday; green distancing; anti-consumption; consumer behavior; clothing companies; clothing; shopping holiday; Black Friday; grönt avståndstagande; antikonsumtion; konsumentbeteende; klädföretag; kläder; shoppinghögtid;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Black Friday slår årligen svenska försäljningsrekord men under de senaste åren har ett nytt fenomen observerats bland vissa klädföretag. Som en reaktion till den överkonsumtion och hållbarhetsproblematik som shoppinghögtiden för med sig har vissa företag börjat utföra ett aktivt avståndstagande mot Black Friday och andra shoppinghögtider och marknadsför sitt misstycke. LÄS MER