Sökning: "Kunskapsintensiva företag strategi"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Kunskapsintensiva företag strategi.

  1. 1. Knowledge management och förvärvande av tyst kunskap : Att skapa förutsättningar och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anthony Dahl; Anton Laine; [2023]
    Nyckelord :Knowledge management; tacit knowledge; tacit knowledge transfer; tacit knowledge acquisition; tacit knowledge sharing; Kunskapshantering; tyst kunskap; överförande av tyst kunskap; förvärvande av tyst kunskap; delande av tyst kunskap; kunskapsöverföring; kunskapsintensiva organisationer;

    Sammanfattning : Vi rör oss mer och mer mot ett kunskapssamhälle. Kunskap är en av de viktigaste resurserna för företag och för samhället. Kunskap bidrar starkt till organisationers konkurrenskraft och samhällets utveckling genom innovation. Om kunskapen hanteras korrekt och ändamålsenligt för den med sig konkurrensfördelar. LÄS MER

  2. 2. Improving Software-as-a-Service Sales by Managing the Knowledge of Change Agents : A Case Study of an IT-company in a Servitization Transition

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :KRISTOFFER BIRGERSSON; PHILIP GRANATH; [2018]
    Nyckelord :Servitization; Cloud Computing; Software-as-a-Service; Sales; Knowledge Management; Diffusion of Innovations; Change Agents; Codification Strategy; Tjänstefiering; Software-as-a-Service; Molntjänster; Sälj; Kunskapshantering; Innovation; Förändringsagenter; Kodifieringsstrategi;

    Sammanfattning : Servitization describes the trend amongst companies of supplementing tangible product offerings with services. A case in point is the cloud computing which represents a paradigm shift of servitization in the IT industry as it allows physical products to be delivered entirely remotely as a service. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering – Påverkan på val av mindre formella styrmedel och organisationsstruktur –En fallstudie av svenska digitalbyråer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniella Gustafsson; Erika Sandmark; [2016-08-30]
    Nyckelord :Mindre formella styrmedel; Organisationsstruktur; Förändring; Digitalbyrå; Digital Strategi; Kunskapsintensiva företag; Lärande organisation.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Digitaliseringen i dagens samhälle påverkar i stort sett alla delar av en organisation, vilket har lett till att antalet digitalbyråer ökat markant under de senaste åren för att möta den växande efterfrågan på digitala strategier. Den ständigt växande efterfrågan leder till att digitalbyråer måste anpassa sina styrmedel till efterfrågan på marknaden. LÄS MER

  4. 4. Managing service innovation in SMEs – identified barriers and a two-node innovation process

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Dann C. Haimovitch; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The service sector is steadily increasing in the worldwide economy, but still, innovation research mainly focuses on tangible products and systems. The purpose with this thesis is to contribute to the blurry boundary between research on product development and service development, by identifying barriers to manage a service innovation process and specifically how a service innovation process shall be adapted to Small and Medium Enterprises (SMEs) providing Knowledge Intensive Business Services (KIBS). LÄS MER

  5. 5. Att likna eller att våga skilja ut sig från konkurrenterna

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Larsson Elin; David Wiklander; [2013]
    Nyckelord :Positionering; arkitektbranschen; totalt värdeerbjudande; klientlojalitet; Tengbomgruppen AB;

    Sammanfattning : Titel: ”Att likna eller att våga skilja ut sig från konkurrenterna” Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Elin Larsson & David Wiklander Handledare: Per-Arne Wickström Datum: Augusti 2013 Syfte: Syftet är att kvalitativt undersöka likformigheten hos Sveriges största arkitektföretag, exemplifierat genom Tengbomgruppens totala värdeerbjudande. Metod: Studien är en fallstudie av ett arkitektföretag med kvalitativ ansats. LÄS MER