Sökning: "Lärande kvantitativ"

Visar resultat 1 - 5 av 1145 uppsatser innehållade orden Lärande kvantitativ.

  1. 1. Utomhusundervisning inom naturvetenskapliga lärområden En aktionsforskning om spontana undervisningstillfällen på förskolegården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Roding; Cecilia Roos; [2024-02-29]
    Nyckelord :naturvetenskap; pedagoger; spontanitet; förskolegården; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Vi har uppmärksammat att när det är tid för utevistelse på förskolegården samlas vanligen pedagogerna på ett ställe och samtalar med varandra. Problematiken med samtalen är att pedagogerna inte uppmärksammar och tar tillvara på spontant uppkomna undervisningstillfällen inom naturvetenskapliga lärområden, barns intresse försummas och de kommer inte vidare i sin utveckling. LÄS MER

  2. 2. Kompetensutveckling inom särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Viktoria Zacharoff; Mathilda Tsutsunen; [2024-02-29]
    Nyckelord :Särskilda behov; utbildning; förskolan; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka kompetensutveckling inom särskilt stöd i förskolan, med fokus på synen hos yrkesverksamma förskollärare. Syftet leder vidare till de frågor som är i fokus för studien. LÄS MER

  3. 3. Lärande i arbete : En jämförelse av privata och offentliga sektorns upplevelser av kompetensutvecklingsinsatser och lärande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emil Thulin; [2024]
    Nyckelord :Lärande; kompetensutveckling; arbetsplatslärande; privata sektorn; offentliga sektorn;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie syftar till att fastställa skillnaden mellan den privata och offentliga sektorn när det gäller anställdas uppfattning om kompetensutveckling och hur dess påverkan på lärande skiljer sig åt.  En kvantitativ metod användes där analysen grundar sig på 44 enkätsvar och dessa har kopplats till forskning kring kompetensutveckling och lärande för att dra ytterligare slutsatser. LÄS MER

  4. 4. "Den är helt OK, faktiskt" : Pulsträning och elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Drottz; Oskar Edsheim; [2024]
    Nyckelord :Deltagande; elever i behov av särskilt stöd; högstadiet; mixad metod; pulsträning; socialkognitiv teori;

    Sammanfattning : Drottz, Caroline och Edsheim, Oskar (2023). “Den är helt OK, faktiskt” pulsträning och eleveri behov av särskilt stöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Initiering och respons : En studie om fysisk interaktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Henriksson; Kajsa Andersson; [2024]
    Nyckelord :Fysisk beröring; fysisk interaktion; beröringsaspekter; pedagoger; makt; anknytning; förskola;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på fysisk interaktion i förskolan. Studien syftar till att få större kunskap kring vilken beröring som förekommer i förskolan och hur den besvaras samt mottas. LÄS MER