Sökning: "Lärandemiljöer förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Lärandemiljöer förskolan.
1. Lärandemiljö för ett undersökande arbetssätt : En kvalitativ studie om förskollärarnas beskrivningar och tillvägagångssätt om lärandemiljö och produktiva frågor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om lärandemiljöer för undersökande arbetssätt i förskolan. Utifrån studiens syfte valdes semistrukturerad intervju som metod. I studien har åtta förskollärare intervjuats för att belysa deras beskrivningar hur de inkluderar lärmiljön utifrån undersökande arbetssätt. LÄS MER
2. Barns delaktighet i den pedagogiska dokumentationen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att fördjupa förståelsen för hur förskollärare möjliggör barns delaktighet i pedagogisk dokumentation. Studien framhäver barns delaktighet i den egna lärandeprocessen med utgångspunkt i läroplanen för förskolan, begreppsdefinitioner, sociokulturellt perspektiv samt tidigare forskning. LÄS MER
3. Barns språklärande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas förhållningssätt kring barns språklärande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka metoder förskollärare användersig av i arbetet med barns språklärande och utveckling samt vilka faktorerförskollärare uppfattar som betydelsefulla för språklärandet i förskolan.Examensarbetet har baserats på en kvalitativ studie där tre förskollärare harintervjuats från två olika förskolor. LÄS MER
4. Flerspråkiga förskollärares arbetsmetoder för flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka arbetsmetoder och lärandemiljöer pedagoger använder för att utveckla språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan samt hur dessa arbetsmetoder stämmer är överens med det sociokulturella perspektivets bild av en god språkutveckling miljö. Vi har genomfört en kvalitativ studie på tre mångkulturella förskolor i södra Sverige. LÄS MER
5. Barns lärandemiljöer i förskolan : Hur förskollärare uttrycker att de skapar lärmiljöer i Reggio Emilia inspirerade förskolor.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning I denna undersökning vill jag ta reda på; Har pedagogerna ett syfte med lärmiljöerna, vad sker det för lärande och är pedagogerna medvetna om lärandet. Är pedagogerna medvetna att barnen lär sig i lärmiljöerna? Syfte Syftet med denna rapport är att undersöka hur förskollärare uttrycker att de skapar lärmiljöer i Reggio Emilia inspirerade förskolor. LÄS MER