Sökning: "Lärarutbildningen i Sverige"

Visar resultat 11 - 15 av 494 uppsatser innehållade orden Lärarutbildningen i Sverige.

  1. 11. Lärarens betydelse för elevers attityd. : En undersökning om gymnasieelevers attityd till religionsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna-Karin Bradley; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gymnasieskolans uppgift är att ge eleverna kunskap och att skapa de förutsättningar som behövs för att eleverna på bästa sätt ska kunna tillägna sig och utveckla kunskaper. För att kunna göra detta måste vi försöka förstå elevers upplevelse av, och inställning till det vi faktiskt försöker lära ut. LÄS MER

  2. 12. "Straffa inte kristna barn för misstag i muslimsk skola" : En kvalitativ textanalys som berör det religiösa klimatet i Sverige och religionskunskapsundervisningen i svensk skola

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ali Zagros Shohani; [2022]
    Nyckelord :Religious education; religious free-schools; secularism; secular discourse; secularity.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the different types of challenges and struggles that religious students face in the Swedish school system, more specifically the different struggles that occur within the Swedish subject of religious studies. This will be done by analysing different types of opinion forming articles that expresses how religious students are excluded from the subject and the school environment. LÄS MER

  3. 13. Litteratururval och modersmålets legitimitet : kritisk diskursanalys avtvå läroböcker för kursen SVA1

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anneli Hallbjörk; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Gymnasiet; Icke-västerländsk skönlitteratur; Postkolonial litteraturteori; Kritisk diskursanalys; läroböcker; modersmålets legitimitet;

    Sammanfattning : Skolverket menar att Sverige är en del av en globaliserad värld. I styrdokumenten för SVA1 poängteras vikten av att SVA-elever möter både skönlitteratur från olika kulturer och litteratur översatt till svenska från deras modersmål. LÄS MER

  4. 14. Förutsättningar och möjligheter att möta digitaliseringen på förskolan : En empirisk studie om blivande förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Iman Azzazi; Sabina Bertlind; [2022]
    Nyckelord :Perception; digitization; competence; preschool; Uppfattning; digitalisering; kompetens; förskola;

    Sammanfattning : This study has a phenomenographic starting point that aims to investigate prospective preschool teachers' perceptions of their conditions and opportunities to meet digitization in the education at preschool. The target group for the study is prospective preschool teachers with previous experience of working in preschool, who are in the last semester of an experience-based preschool teacher program at a university in Sweden. LÄS MER

  5. 15. Inkludering och delaktighet i religionskunskapsundervisningen: Om religionskunskapslärares verktyg och strategier för ökad respekt och förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johan Wennberth; Hafiz Ahmad; [2022]
    Nyckelord :Inkludering och delaktighet; identitet; intersektionalitet; verktyg; strategier; inclusive education; specialpedagogik; religionskunskapslärare; religionsdidaktik.;

    Sammanfattning : Följande kvalitativa studie undersöker tre lärares upplevelser av inkludering och delaktighet inom ämnet religionskunskap på gymnasieskolan. Resultatet från undersökningen visar ett stickprov på vad några lärare i religionskunskap i Sverige från tre olika skolor, tycker och tänker kring begreppen inkludering och delaktighet och intersektionalitet. LÄS MER