Sökning: "Lärarutbildningen i Sverige"
Visar resultat 11 - 15 av 494 uppsatser innehållade orden Lärarutbildningen i Sverige.
11. Lärarens betydelse för elevers attityd. : En undersökning om gymnasieelevers attityd till religionsundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Gymnasieskolans uppgift är att ge eleverna kunskap och att skapa de förutsättningar som behövs för att eleverna på bästa sätt ska kunna tillägna sig och utveckla kunskaper. För att kunna göra detta måste vi försöka förstå elevers upplevelse av, och inställning till det vi faktiskt försöker lära ut. LÄS MER
12. "Straffa inte kristna barn för misstag i muslimsk skola" : En kvalitativ textanalys som berör det religiösa klimatet i Sverige och religionskunskapsundervisningen i svensk skola
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study is to examine the different types of challenges and struggles that religious students face in the Swedish school system, more specifically the different struggles that occur within the Swedish subject of religious studies. This will be done by analysing different types of opinion forming articles that expresses how religious students are excluded from the subject and the school environment. LÄS MER
13. Litteratururval och modersmålets legitimitet : kritisk diskursanalys avtvå läroböcker för kursen SVA1
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Skolverket menar att Sverige är en del av en globaliserad värld. I styrdokumenten för SVA1 poängteras vikten av att SVA-elever möter både skönlitteratur från olika kulturer och litteratur översatt till svenska från deras modersmål. LÄS MER
14. Förutsättningar och möjligheter att möta digitaliseringen på förskolan : En empirisk studie om blivande förskollärares uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study has a phenomenographic starting point that aims to investigate prospective preschool teachers' perceptions of their conditions and opportunities to meet digitization in the education at preschool. The target group for the study is prospective preschool teachers with previous experience of working in preschool, who are in the last semester of an experience-based preschool teacher program at a university in Sweden. LÄS MER
15. Inkludering och delaktighet i religionskunskapsundervisningen: Om religionskunskapslärares verktyg och strategier för ökad respekt och förståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Följande kvalitativa studie undersöker tre lärares upplevelser av inkludering och delaktighet inom ämnet religionskunskap på gymnasieskolan. Resultatet från undersökningen visar ett stickprov på vad några lärare i religionskunskap i Sverige från tre olika skolor, tycker och tänker kring begreppen inkludering och delaktighet och intersektionalitet. LÄS MER