Sökning: "Postkolonial litteraturteori"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Postkolonial litteraturteori.

  1. 1. Litteratururval och modersmålets legitimitet : kritisk diskursanalys avtvå läroböcker för kursen SVA1

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anneli Hallbjörk; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Gymnasiet; Icke-västerländsk skönlitteratur; Postkolonial litteraturteori; Kritisk diskursanalys; läroböcker; modersmålets legitimitet;

    Sammanfattning : Skolverket menar att Sverige är en del av en globaliserad värld. I styrdokumenten för SVA1 poängteras vikten av att SVA-elever möter både skönlitteratur från olika kulturer och litteratur översatt till svenska från deras modersmål. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling, skönlitteratur och litterär kanon i ämnet svenska som andraspråk : En kvalitativ studie av lärares berättelser om språkutveckling, skönlitteratur och litterär kanon i ämnet svenska som andraspråk.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Andreas Lagerlöf; [2019]
    Nyckelord :litterär kanon; litteraturdidaktik; svenska som andraspråk; språkutveckling; skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att utifrån kvalitativ fokusgruppintervju undersöka fyra gymnasielärares i svenska som andraspråks arbete med skönlitteratur och språkutveckling inom ämnet svenska som andraspråk. Lärarna arbetar på de nationella gymnasieprogrammens sva-kurser. LÄS MER

  3. 3. Världslitteraturen i det svenska klassrummet : En diskursanalys av det litterära urvalet i läromedel inomsvenskämnet i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Michael Backman; [2019]
    Nyckelord :kanon; västerländsk kanon; världslitteratur; postkolonial; skolverket; internationell litteratur; epokindelning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka tre läroböckers skönlitterära urval, samt undersöka hur läroboksförfattarna motiverar sina skönlitterära urval. Studien använder även metoden diskursanalys genom att undersöka läromedlen med en kvalitativ textanalys i syfte att synliggöra bakomliggande kanondiskurser. LÄS MER

  4. 4. Den värdefulla kanon : En studie av den litterära kanon som förmedlare av nationella värden och som ett medium för gemensam kulturell identitet i skola och utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Veronica Söderlund; [2018]
    Nyckelord :intersektionalitet; kanon; kanondebatten; Kristdemokraterna; kulturarv; litterära urval; skolans värdegrund;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att pröva det som antas vara det svenska litterära kulturarvets eventuella gestaltningar av gemensamma nationella värden. Detta görs med utgångspunkt och bakgrund i den politiska debatten kring förslaget om införandet av en nationell litterär kanon i skolan. LÄS MER

  5. 5. Främlingar i stockholmsskildringen : En komparativ studie av främlingskapsmotivet och förhållandet mellan dikotomierna stad/land och nytt land/hemland i Ivar Lo-Johanssons Kungsgatan och Theodor Kallifatides Utlänningar

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för litteraturvetenskap

    Författare :Maria Monciu; [2013]
    Nyckelord :Theodor Kallifatides; Ivar Lo-Johansson; främlingskapsmotiv; postkolonial teori; socialpsykologiskt perspektiv; Kungsgatan; Utlänningar;

    Sammanfattning : Målet med uppsatsen är att jämföra likheter och skillnader i gestaltningen av främlingskap i Ivar Lo- Johanssons roman Kungsgatan och i Theodor Kallifatides roman Utlänningar. Uppsatsen jämför förhållandet mellan stad och land i Kungsgatan med förhållandet mellan hemland och nytt land i Utlänningar. LÄS MER