Sökning: "Läroplanen för gymnasiegemensamma ämnen 2011"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Läroplanen för gymnasiegemensamma ämnen 2011.
1. Att vilja implementera läroplanen utan att kunna. : En studie på skolans implementering av läroplanensriktlinjer för kontakt med arbetsliv och högre utbildning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Implementering av politiska beslut är någonting som det forskats mycket om under en lång tid både på nationell och internationell nivå. Den forskning som finns om implementering går att applicera på alla politiska beslut som fattas eller har fattats som innebär att någon blir styrd. LÄS MER
2. The Never Ending Story : En läroplansteoretisk studie om GY11-reformens påverkan ur ett lärarperspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : New national curriculums are issued in order to change the present state of the educational system in a nation. In 2011 the old curriculum, the Läroplanen för de frivilliga skolformerna (LPF94) was replaced by the Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011 (GY11). LÄS MER
3. Historia 1a1 i det mångkulturella klassrummet
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Undersökningen syftar till att utreda huruvida historiemedvetandet hos elever med ett dubbelt kulturarv från Sverige och ett arabisktalande land kan inkluderas i historiegymnasiekursen 1a1. Med hjälp av relevant litteratur och utifrån problemformuleringen: ”Hur kan pedagogen lära känna elevens historiemedvetande?” har jag utarbetat intervjufrågor som avser till ett ta fram exempel på dessa elevers historiemedvetande. LÄS MER
4. Skönlitteraturens roll i svenskundervisningen : Litteratursynen som speglas i läroplanen och motiveringar till litteraturundervisning
Magister-uppsats, Centrum för språk- och litteraturdidaktikSammanfattning : The aim of this study is to investigate the view of literature that shines through in the Swedish curriculum for secondary school, Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. The idea is that this view of literature becomes visible when analyzing the curriculum’s ways of legitimating the teaching of literature and its relation to the use of a literary canon. LÄS MER