Sökning: "Lärstilar skola"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden Lärstilar skola.

  1. 11. Lärstilsmetodik : En kvasiexperimentell studie om tre lärstilsanpassade metoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Gabriella Henriksson; [2010]
    Nyckelord :grundskola; individuellt lärande; lärstilar; lärstilsmetodik; metodisk anpassning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie tar sin utgångspunkt i lärstilspedagogisk metodik och är en jämförelse av tre lärstilsanpassade metoder (MIP, CAP och PLS) utarbetade utifrån Dunns lärstilsmodell. Kopplingar görs också till Lpo 94 som bland annat föreskriver individualisering, historisk metodik samt lärandeperspektiv. LÄS MER

  2. 12. LÄRANDETS OLIKA ANSIKTEN : En undersökning om relationen mellan en elevgrupps lärstilar och några lärares undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik

    Författare :Emira Medic; [2009]
    Nyckelord :kunskap; lärande; lärstilar; undervisning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : ABSTRAKT   Syftet med föreliggande studie är att djupare förstå relationen mellan några lärstilar som karakteriserar en elevgrupp på ett gymnasium i södra Sverige med hur några lärare undervisar på samma skola. Det är viktigt som blivande lärare att förstå hur elever tillägnar sig kunskap och vilken betydelse olika undervisningsmetoder har för om elever lyckas eller misslyckas i sitt lärande. LÄS MER

  3. 13. "HUR ska jag göra det?" : pedagogers syn på och utformning av individanpassad undervisning i skolår 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Maria Johansson; Kristina Musslinder; [2009]
    Nyckelord :individual based education; individualization; learning styles; individanpassning; individanpassad undervisning; individualisering; inlärningsstilar; lärstilar;

    Sammanfattning : I dagens skola är individen och dennes behov i fokus. Detta uttrycks i skolans läroplan, Lpo 94. Läroplanens intention är att undervisningen skall individanpassas utifrån varje elevs behov och förutsättningar. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger individanpassar undervisningen. LÄS MER

  4. 14. Större chans att klara det? : En specialpedagogisk studie av 10 ungdomars syn på hur datorstöd har påverkat deras språk, lärande och skolsituation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :Britt Hansson; [2008]
    Nyckelord :datorstöd; specialpedagogik; skoldatatek; alternativa verktyg; datoranvändning; kompensation;

    Sammanfattning : I studien intervjuades 10 ungdomar om sina erfarenheter av att använda dator med talsyntes och inspelade böcker. De tillfrågades om i vilka situationer verktygen har kommit till nytta eller upplevts hämmande i deras lärande och skolsituation. På grund av stora skolsvårigheter har ungdomarna fått låna en bärbar dator av skolan. LÄS MER

  5. 15. Rörelsens betydelse för elevers lärande : Lärares uppfattning och användning av rörelse i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonas Stark; Linda Rönnlöv; [2008]
    Nyckelord :Rörelse; fysisk aktivitet; motorik; koncentration; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare uppfattar rörelsens betydelse för elevers lärande samt hur de använder sig av rörelse i sin undervisning.I studien använde vi oss av en kvalitativ forskningsmetod och vi genomförde tio semistrukturerade intervjuer på två olika skolor. LÄS MER