Sökning: "Läsförståelse och matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 94 uppsatser innehållade orden Läsförståelse och matematik.

  1. 21. “Det är svårt för att det var fler saker att tänka på” : En empirisk studie med fokus på elever med svag läsförståelse och vilka eventuella hinder som uppstår i samband med matematiska uppgifter i textform.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linnea Nilsson; Tea Adolfsson; Nadja Olsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra eventuella hinder som elever med svag läsförståelse stöter på i matematiska textuppgifter. Undersökningen ägde rum i årskurs fem på två olika skolor.  Studien bygger på en diagnos samt kompletterande intervjuer som bearbetades i samband med de kritiska aspekterna till det kognitiva perspektivet. LÄS MER

  2. 22. Matematiska texter- Ett samarbete mellan svensk och matematiklärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Johansson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar de svårigheter och möjligheter elever möter i matematiska texter med särskilt fokus på läsförståelse och skriftlig redovisning. Elevens förmåga att ta del och förstå matematiska texter samt hur de ska redovisa egna matematiska lösningar på ett strukturerat, tydligt och lättolkat vis. LÄS MER

  3. 23. Att läsa matematik : en studie om flertydiga ord och bilder i tre matematikläromedel för årskurs 4

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Eriksson Åsman; Linn Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Dekorativa bilder; flertydiga ord; instruerande bilder; kompletterande bilder; matematik; matematisk läsförståelse; matematiskt språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om matematikens eget språk. Forskning har visat att bland annat flertydiga ord och bilder skapa svårigheter för elevers självständiga arbete i matematikläromedel. Studien utgår från att matematiken har ett språk och att detta språk innehåller olika semiotiska resurser. LÄS MER

  4. 24. Jag kunde se vad det stod men jag vet inte vad det betyder : Bildstödets betydelse för begreppsförståelse i matematik i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kim Simonsson; Elin Kraaijenbrink; [2020]
    Nyckelord :Math word problems; visual support; reading comprehension; concept comprehension; mathematical concepts; resources; social semiotics; matematiska textuppgifter; bildstöd; läsförståelse; begreppsförståelse; matematiska begrepp; resurser; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Den här empiriska studien syftar till att undersöka i vilken utsträckning elever i årskurs 3 kan öka sin begreppsförståelse med hjälp av bildstöd. Studiens teoretiska ram grundar sig i den socialsemiotiska teorin som riktar in sig på hur kommunikation sker. LÄS MER

  5. 25. En multimodal läromedelsanalys imatematik : Läsförståelse för andraspråkselever och nyanlända

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lotta Wilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; andraspråkselever; multimodal text;

    Sammanfattning : Denna studie analyserar tre läromedel i matematik för årskurs 3, som har olika inriktning: ett ordinarie, ett som är rekommenderat för andraspråkselever och ett som är anpassat för specialpedagogik. Fokus ligger på läsförståelse och andraspråkselever, utifrån de speciella behov som finns för en elev som inte har svenska som modersmål. LÄS MER