Sökning: "Läsförståelse och matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 94 uppsatser innehållade orden Läsförståelse och matematik.

  1. 16. Vi kan faktiskt ge alla en chans : Om resultatskillnader i läsförståelse och matematik hos elever med olika ursprung

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Miriam Mwasongwe; Fanny Lindahl; [2021]
    Nyckelord :skolresultat; ursprung; socioekonomisk bakgrund; PISA;

    Sammanfattning : Enligt den svenska skollagen ska alla elever ha rätt till en utbildning av hög kvalité och det är skolornas jobb att se till att alla elever, oavsett familjebakgrund och socioekonomisk bakgrund, får tillgång till detta. Forskningen säger att det finns tydliga skillnader mellan svenska elever och elever med annat ursprung i deras skolresultat. LÄS MER

  2. 17. Står orden i vägen för matematiken? : En läromedelsgranskning över texters utformning i matematikuppgifter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Rebecka Petterström; Bergvall Susanna; [2021]
    Nyckelord :Textuppgifter; matematik; läsförståelse; samband; signalord; matematiska begrepp; missvisande ord;

    Sammanfattning : Matematiska problem är ofta formulerade med mycket text därav blir elevens förmåga att läsa och tolka text samt textens utformning, centrala delar i elevens utveckling av matematisk förståelse. En text i matematik kan innehålla begrepp och ord som eleven behärskar i sitt vardagliga språk men som har en annan betydelse i en matematisk kontext. LÄS MER

  3. 18. Läsförståelsens inverkan på elevers förmåga att lösa matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Frida Olsson; Evelina Wessberg; [2021]
    Nyckelord :Matematiska textuppgifter; läsförståelse; sociokulturellt; genus; semiotiska resurser; matematik; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om läsförståelse har en möjlig inverkan när elever ska läsa och lösa matematiska textuppgifter. Förutom ett sociokulturellt synsätt på lärande utgår studien från aspekter av semiotiska resurser och genus för att belysa språkliga hinder och möjligheter i uppgiftstexter samt hur könsskillnader kommer till uttryck och problematiseras. LÄS MER

  4. 19. Lässtrategier i matematikundervisningen : En studie om lärares arbete med matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexandra Widen; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; Text task; Reading comprehension; Reading strategies; Reciprocal teach-ing; Transactional strategies instruction; Concept-oriented reading instruction.; Matematik; Textuppgifter; Läsförståelse; Lässtrategier; Reciprok undervisning; Trans-aktionell strategiundervisning; Begreppsorienterad undervisning;

    Sammanfattning : Text information is frequently found in mathematics education. For students to gain an understanding of how to handle the text tasks, a competent teacher is required to provide the students with different kinds of tools to read mathematical text problems. LÄS MER

  5. 20. En systematisk litteraturstudie om sambandet mellan matematik och läsförståelse : Med inriktning textuppgifter på mellanstadiet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Melissa Karlsson; Alva Hultén; [2020]
    Nyckelord :Matematik Läsförståelse Textuppgifter Påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig mot matematik och läsförståelse med fokus på textuppgifter för elever på mellanstadiet. PISA (Programme for International Student Assessment) är ett internationellt program där 15 åriga elevers kunskaper testas i dels matematik och läsförståelse. LÄS MER