Sökning: "Lean kund"

Visar resultat 11 - 15 av 65 uppsatser innehållade orden Lean kund.

  1. 11. Reducering av kundreklamationer på ett tillverkande företag med hjälp av lean- och produktionstekniska verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

    Författare :Anton Adolfsson; Mattias Norelius; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kinnarps är ett företag som tillverkar kontorsmöbler samt tillhandahåller arbetsplatslösningar för kontor och offentliga miljöer. Vid avdelningen som examensarbetet utförs på paketeras bordsben manuellt och processen bidrar till ansenliga reklamationskostnader på grund av att fel bordsben paketeras och skickas till kund. LÄS MER

  2. 12. Effektivisering av ett icke värdeskapande flöde inom produktion

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Natali Fray; Ale Taspinar; [2020]
    Nyckelord :Blå back; Lagerhantering; Värdeskapande aktiviteter; Lean; Flödesschema; Partiformning;

    Sammanfattning : För en verksamhet som går efter ett Lean koncept är ständiga förbättringar alltid i fokus (Sörqvist 2014). En av anledningar till att följa konceptet är att reducera slöseri för att skapa mer värde till kund. Genom att identifiera de slöserier som förekommer i en verksamhet kan man förebygga ett icke- värdeskapande arbete. LÄS MER

  3. 13. Implementering av värdeflödesanalys inom processindustrin : En nulägeskartläggning av en produktfamiljs flöde i syfte att effektivisera flödet genom eliminering av icke-värdeskapande aktiviteter samt slöserier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Hedda Johansson; [2019]
    Nyckelord :Lean; Värdeflödesanalys; Icke-värdeskapande aktiviteter; Slöserier; Nuvarande flöde; Önskat framtida flöde; Förbättringsverktyg;

    Sammanfattning : Syfte – Syftet med studien är att undersöka hur en värdeflödesanalys kan användas för att effektivisera en produktfamiljs flöde inom processindustrin. För att kunna besvara syftet har det brutits ned i tre frågeställningar: Hur kan ett nuvarande flöde kartläggas i processindustrin genom en värdeflödesanalys? Vilka typer av icke-värdeskapande aktiviteter och slöserier kan identifieras genom en värdeflödesanalys? Hur kan ett önskat framtida flöde utformas i processindustrin genom en värdeflödesanalys och vilka förbättringsverktyg kan användas för att uppnå det önskade flödet? Metod – För att möjliggöra ett besvarande av studiens frågeställningar har en kvalitativ studie med en induktiv ansats utförts. LÄS MER

  4. 14. Omställningsarbete i stora maskiner : En fallstudie gjord hos SMT, Sandviken Hot, Sandvik AB.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Linda Tångeryd; [2019]
    Nyckelord :SMED; Ställtidsreduktion; Shigeo Shingo; produktionsplanering; Lean; Förbättringsarbete; TPS; TPM; Muda;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka orsaker till varierande ställtider och klargöra hur relationen mellan ställtider och tillgänglighet påverkar produktionsplaneringen.  I dagsläget söker tillverkningsföretag efter metoder för att öka effektiviteten inom produktionen i syfte att öka flexibilitet mot kund samt konkurrenskraft mot rådande marknad. LÄS MER

  5. 15. Effektivisering av inleveransprocesser på lager : Med Human Lean aspekter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Fedek Kawthar Mohammad; Anna Johansson; [2019]
    Nyckelord :Delivery process; Human Lean; Lead time; Warehouse; Efficiency improvement; inleveransprocessen; Human Lean; ledtid; lager; effektivisering;

    Sammanfattning : Logistics is an integral component in making the production process more efficient in companies. An important concept in logistics is lead time, the time it takes for a product to go through the process from inbound and outbound to the customer. LÄS MER