Sökning: "Learning design sequences"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Learning design sequences.

  1. 1. Surfplattan i förskolebarnsutbildning. : En kvalitativ studie om didaktiskafördelar och nackdelar i förskollärares berättelser omsurfplattan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fredrik Ellestad; Nathan Jeroense; [2024]
    Nyckelord :Design för lärande; surfplatta; didaktik; Learning design sequences; förskola; förskollärare; lek; multimodalitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Undersökningen syftade till att utforska och skapa förståelse för vilka didaktiska fördelar och nackdelar som återberättas av förskollärare relaterat till användning av surfplattor för barnens utbildning i förskolan. Detta då digitala verktyg i förskolan är en ständigt pågående debatt. LÄS MER

  2. 2. Kontrastera mera i programmeringsundervisningen : En learning study om hur lärare på lågstadiet kan designa undervisning som utvecklar elevers förståelse för sekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Bäverholt; [2023]
    Nyckelord :programmering; stegvisa instruktioner; variationsteori; learning study; undervisningsdesign;

    Sammanfattning : Programmering är en relativt ny del av den svenska skolans läroplan och forskning visar att lärare känner osäkerhet över såväl lektionsinnehåll som design. Enligt rådande läroplan ska elever i årskurs 1–3 ges möjlighet att utveckla förståelse för entydiga stegvisa instruktioner. LÄS MER

  3. 3. Using Synthetic Data to ModelMobile User Interface Interactions

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Laoa Jalal; [2023]
    Nyckelord :Time Series Data; Generative Adversarial Networks; Synthetic Data Generator; Usability Testing; Machine Learning;

    Sammanfattning : Usability testing within User Interface (UI) is a central part of assuring high-quality UIdesign that provides good user-experiences across multiple user-groups. The processof usability testing often times requires extensive collection of user feedback, preferablyacross multiple user groups, to ensure an unbiased observation of the potential designflaws within the UI design. LÄS MER

  4. 4. Design and Evaluation of Peptide Binders : In silico evaluation and comparison of generative AI for de novo peptide binder design

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Beräkningsbiologi och bioinformatik

    Författare :Linde Brokmar; [2023]
    Nyckelord :Protein design; de novo design; protein engineering; generative ai; machine learning; peptide binders; AF2; EvoBind; RFdiffusion; ProteinMPNN;

    Sammanfattning : Peptide binders are short proteins that bind to larger proteins. Due to peptide binders having high specificity and being cheap to synthesize, they are a prime candidate for drug design. Creating new proteins in silico can be divided into three steps: protein backbone generation, sequence design, and computational filtering. LÄS MER

  5. 5. Smart Tracking for Edge-assisted Object Detection : Deep Reinforcement Learning for Multi-objective Optimization of Tracking-based Detection Process

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Shihang Zhou; [2023]
    Nyckelord :Tracking-By-Detection; Deep Reinforcement Learning; Multi-Objective Optimization; Spårning genom detektion; Djup förstärkningsinlärning; Multiobjektiv optimering;

    Sammanfattning : Detecting generic objects is one important sensing task for applications that need to understand the environment, for example eXtended Reality (XR), drone navigation etc. However, Object Detection algorithms are particularly computationally heavy for real-time video analysis on resource-constrained mobile devices. LÄS MER