Sökning: "Lekens betydelse för barns språkutveckling"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden Lekens betydelse för barns språkutveckling.
21. Språka i förskolan. En intervjustudie om pedagogers språkstimulerande arbetssätt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: I bakgrunden belyser vi olika författare och forskares perspektivkring språk. Inledningsvis definierar vi begreppet språk, för attsedan beskriva vad Läroplanen för förskolan tar upp. Därefterbeskriver vi barns språkutveckling och redogör för vikten av ettspråkstimulerande arbete i förskolan. LÄS MER
22. Social kompetens hos förskolebarn : En stodie om förskollärarens syn på barns sociala kompetens i förskolan
Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram sociala kompetenser som förskollärare vill ha hos förskolebarn, till exempel att barn ska ta hänsyn till varandra och visa empati samt kunna vänta på sin tur och vilken roll förskolan har i barns sociala utveckling. Dessutom kommer förskollärarna att berätta om arbetssätt för att främja barns sociala kompetens. LÄS MER
23. I lekens värld en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteHuvudsyftet med denna unders�kning �r att ta reda p� vad lek har f�r betydelse f�r barns l�rande och sociala utveckling.Syftet �r ocks� att unders�ka om lek och leksaker har n�gon betydelse f�r barnets val av k�nsidentitet. Vi �r �ven nyfiknaom det �r n�gon skillnad i pedagogers och f�r�ldrars syn p� lek. LÄS MER
24. "Utan lek inget språk, utan språk ingen lek."
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte:Syftet är att undersöka hur dagens verksamma pedagoger ser på lekens betydelse för barnsspråkutveckling.Frågeställning:Hur skildrar pedagogerna leken?Ser de leken som en tillgång för att skapa en lärandesituation för språket?Utnyttjas detta i så fall i den dagliga verksamheten?Vilket samband ser pedagogerna mellan lek och språkutveckling?Metod:Vi har använt oss av en kvalitativ metod. LÄS MER
25. Synen på och användandet av lek i förskoleklass och grundskolans tidiga år
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractSynen på och användandet av lek i förskoleklass och grundskolans tidiga årBjörn AnderssonAndersson, B. (2006). Synen på och användandet av lek i förskoleklass och grundskolans tidiga år. LÄS MER