Sökning: "Lekens betydelse för barns språkutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden Lekens betydelse för barns språkutveckling.

  1. 21. Språka i förskolan. En intervjustudie om pedagogers språkstimulerande arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Cecilia Rösth; Nins Keuneke; [2009]
    Nyckelord :barns språkutveckling; språkstimulerande arbete; förskola;

    Sammanfattning : BAKGRUND: I bakgrunden belyser vi olika författare och forskares perspektivkring språk. Inledningsvis definierar vi begreppet språk, för attsedan beskriva vad Läroplanen för förskolan tar upp. Därefterbeskriver vi barns språkutveckling och redogör för vikten av ettspråkstimulerande arbete i förskolan. LÄS MER

  2. 22. Social kompetens hos förskolebarn : En stodie om förskollärarens syn på barns sociala kompetens i förskolan

    Kandidat-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Shabnam Taherzadeh; [2008]
    Nyckelord :Social kompetens; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram sociala kompetenser som förskollärare vill ha hos förskolebarn, till exempel att barn ska ta hänsyn till varandra och visa empati samt kunna vänta på sin tur och vilken roll förskolan har i barns sociala utveckling. Dessutom kommer förskollärarna att berätta om arbetssätt för att främja barns sociala kompetens. LÄS MER

  3. 23. I lekens värld ­ en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Zehra Uruc; Ibtisam Rafiq shafiq; [2008]
    Nyckelord :Förskola; lek; lärande; språkutveckling; leksaker; ;

    Sammanfattning : SyfteHuvudsyftet med denna unders�kning �r att ta reda p� vad lek har f�r betydelse f�r barns l�rande och sociala utveckling.Syftet �r ocks� att unders�ka om lek och leksaker har n�gon betydelse f�r barnets val av k�nsidentitet. Vi �r �ven nyfiknaom det �r n�gon skillnad i pedagogers och f�r�ldrars syn p� lek. LÄS MER

  4. 24. "Utan lek inget språk, utan språk ingen lek."

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Christina Lervik; Valentina Gelevska; [2007]
    Nyckelord :barn; lek; språkutveckling; interaktion; pedagoger;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet är att undersöka hur dagens verksamma pedagoger ser på lekens betydelse för barnsspråkutveckling.Frågeställning:Hur skildrar pedagogerna leken?Ser de leken som en tillgång för att skapa en lärandesituation för språket?Utnyttjas detta i så fall i den dagliga verksamheten?Vilket samband ser pedagogerna mellan lek och språkutveckling?Metod:Vi har använt oss av en kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 25. Synen på och användandet av lek i förskoleklass och grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Björn Andersson; [2006]
    Nyckelord :lek; språk; utveckling; arbetssätt;

    Sammanfattning : AbstractSynen på och användandet av lek i förskoleklass och grundskolans tidiga årBjörn AnderssonAndersson, B. (2006). Synen på och användandet av lek i förskoleklass och grundskolans tidiga år. LÄS MER