Sökning: "Lekens betydelse för barns språkutveckling"
Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden Lekens betydelse för barns språkutveckling.
16. Lekens betydelse för barnens språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilken betydelse leken har för barns språkutveckling och hur pedagoger använder sig av leken för att stimulera barns språkutveckling. Studien utgår ifrån teorier av Vigotskij och Piaget som forskat om barns utveckling och lärande. LÄS MER
17. Hur används lek i förskolan för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Lång, Karolina och Ström, Emma (2011) Lekens betydelse för barns språkutveckling iförskolan. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Högskola.Denna studie är en undersökning av lekens betydelse för barns språkutveckling i förskolan. LÄS MER
18. Bildning genom integrativa undervisningsmetoder : Kognitiv forskning som grund för skapande undervisning
Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att visa hur den integrativa metodiken inom svenskämnet finner stöd i kognitionspsykologisk forskning och därmed bredda förståelsen för dessa metoders inverkan på barns utveckling. Skolutvecklingen påverkas av politikers åsikter och av den undervisningstradition som finns inom läraryrket, forskningen har många gånger svårt att göra sig gällande. LÄS MER
19. Lekens betydelse för språkutveckling- flerspråkiga barns möjligheter till språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Examensarbetet handlar om hur pedagogerna använder lek i språkutvecklande situationer och hur de arbetar med flerspråkighet. Arbetet är grundat på observationer och intervjuer som genomfördes i två förskolor som ligger i centrala Malmö. I valet av förskolor var närvaro av barn med ett annat modersmål än svenska, en avgörande faktor. LÄS MER
20. Lekens betydelse för barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vilken roll leken spelar i barns språkliga utveckling och på vilket sätt pedagoger kan stimulera barns språkutveckling genom lek. Undersökningen handlar även om förskolans pedagogiska miljö har någon betydelse för barns lek- och språkutveckling. LÄS MER