Sökning: "Lekens betydelse för barns språkutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden Lekens betydelse för barns språkutveckling.

  1. 16. Lekens betydelse för barnens språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Lindberg; [2012]
    Nyckelord :lek; språk; språkutveckling; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilken betydelse leken har för barns språkutveckling och hur pedagoger använder sig av leken för att stimulera barns språkutveckling. Studien utgår ifrån teorier av Vigotskij och Piaget som forskat om barns utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 17. Hur används lek i förskolan för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karolina Lång; Emma Ström; [2012]
    Nyckelord :Förskola; lek; språkutveckling;

    Sammanfattning : Lång, Karolina och Ström, Emma (2011) Lekens betydelse för barns språkutveckling iförskolan. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö Högskola.Denna studie är en undersökning av lekens betydelse för barns språkutveckling i förskolan. LÄS MER

  3. 18. Bildning genom integrativa undervisningsmetoder : Kognitiv forskning som grund för skapande undervisning

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Solveig Tjärnstig; [2010]
    Nyckelord :Estetisk undervisning; integrativa undervisningsmetoder; kognitiv utveckling; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att visa hur den integrativa metodiken inom svenskämnet finner stöd i kognitionspsykologisk forskning och därmed bredda förståelsen för dessa metoders inverkan på barns utveckling. Skolutvecklingen påverkas av politikers åsikter och av den undervisningstradition som finns inom läraryrket, forskningen har många gånger svårt att göra sig gällande. LÄS MER

  4. 19. Lekens betydelse för språkutveckling- flerspråkiga barns möjligheter till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Amela Jakubovic; Anna Gidaszewska; [2010]
    Nyckelord :lek; språk; kommunikation; språkutveckling; flerspråkighet; modersmål;

    Sammanfattning : Examensarbetet handlar om hur pedagogerna använder lek i språkutvecklande situationer och hur de arbetar med flerspråkighet. Arbetet är grundat på observationer och intervjuer som genomfördes i två förskolor som ligger i centrala Malmö. I valet av förskolor var närvaro av barn med ett annat modersmål än svenska, en avgörande faktor. LÄS MER

  5. 20. Lekens betydelse för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Monica Karlsson; Therese Bengtsson; [2009]
    Nyckelord :barn; lek; språkutveckling; pedagogisk miljö;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vilken roll leken spelar i barns språkliga utveckling och på vilket sätt pedagoger kan stimulera barns språkutveckling genom lek. Undersökningen handlar även om förskolans pedagogiska miljö har någon betydelse för barns lek- och språkutveckling. LÄS MER