Sökning: "Målspråksanvändning"

Visar resultat 31 - 33 av 33 uppsatser innehållade ordet Målspråksanvändning.

  1. 31. Vilket språk väljer läraren i moderna språk att använda i undervisningen? - En studie om målspråksanvändning i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christelle Ekblad; Lara Sanna; [2008]
    Nyckelord :moderna språk; språklärare; gymnasieskola; målspråk; modersmål; kommunikation; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning har varit att klarlägga 30 lärares inställning till, och uppfattning om, språkundervisning i moderna språk för att kunna få en bild av verkligheten i dagens gymnasieskola. Efter en litteraturstudie av aktuell och historisk forskning samt språkdidaktiska metoder kring ämnet, genomförde vi en enkät med 24 bundna frågor och tre öppna frågor om undervisningssituationer med syftet att kunna mäta i hur pass stor utsträckning lärare använder sig av målspråket eller modersmålet under sina lektioner. LÄS MER

  2. 32. Den muntliga kommunikationens betydelse : - en studie i målspråksanvändning i ämnena engelska och spanska

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Caroline Hansson; Ingrig García; [2008]
    Nyckelord :grundskolans senare år; gymnasieskolan; mellanrummet; språk; muntlig kommunikation; språkundervisning; målspråk; engelska; spanska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att försöka ge en bild av hur fyra lärare verksamma på högstadiet och gymnasiet arbetar och förhåller sig till målspråksanvändningen i ämnena engelska och spanska. Intentionen är att utifrån tre valda teman ur Ulrika Tornbergs teori om språkundervisning i mellanrummet (2000), se hur teorin om mellanrummet kommer till uttryck hos lärarna och deras språkundervisning. LÄS MER

  3. 33. Målspråksanvändning i klassrummet - vision eller verklighet?

    Magister-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Liza Andersson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att ta reda på hur mycket målspråk spansklärare använder i klassrummet samt att ta del av deras åsikter om målspråksanvändning. Med utgångspunkt i forskningen om målspråksanvändning samt vad som betonas i kursplanen för moderna språk (SKOLFS 2000:87) angående målspråksanvändning gjorde jag en empirisk undersökning med hjälp av kvalitativ metod. LÄS MER