Sökning: "Målspråksanvändning"

Visar resultat 26 - 30 av 33 uppsatser innehållade ordet Målspråksanvändning.

  1. 26. Lärares syn på målspråksanvändning i klassrummet : Om förutsättningar och strategier hos fem lärare i Sverige och Spanien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språkstudier

    Författare :Tove Dahlberg; [2013]
    Nyckelord :språkundervisning; moderna språk; målspråk; spanskundervisning i Sverige; engelskundervisning i Spanien; kvalitativ intervju; enseñanza de lenguas extranjeras; lengua meta;

    Sammanfattning : El objetivo de este estudio es conocer las experiencias de la enseñanza de lenguas extranjeras de cinco profesores, tres españolas y dos suecos, quienes trabajan en sus respectivos países. Las preguntas de la investigación tienen que ver con las condiciones de la enseñanza de las lenguas extranjeras, las estrategias y los pensamientos que tienen los profesores sobre su propio uso de lengua meta en clase, lo que dicen los profesores del estudio, qué hacen para dar la oportunidad a sus alumnos, escuchar y hablar la lengua meta en clase. LÄS MER

  2. 27. Språkelevers uppfattningar av den egna målspråksanvändningen inom engelsk- respektive franskundervisningen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sophie Arvidson; Susanna Lesné; [2011]
    Nyckelord :Engelskundervisning; franskundervisning; målspråksanvändning; fenomenografi; språkinlärning; kodväxling;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Inom språkundervisningen är kommunikationen mycket viktig. Det visas i olika studier att elevernas språk utvecklar sig genom att de får möjlighet att använda sitt muntliga språk, dvs. att lärare och elever använder målspråket i undervisningen. LÄS MER

  3. 28. Lärares och elevers målspråksanvändning i det spanska språkklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Widequist; [2011]
    Nyckelord :målspråk; språkinlärning; språkdidaktik; moderna språk; input output; sociokulturellt lärande; modersmål; främmande språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur mycket läraren respektive eleverna använder målspråket i ämnet spanska, steg 1 på gymnasiet, samt undersöka om och i så fall hur lärarens målspråksanvändning påverkar eleverna på en nybörjarnivå i språket. Studien har utförts på två gymnasieskolor med hjälp av observationer och intervjuer av de observerade lärarna samt av elever ur varje klass. LÄS MER

  4. 29. Spanskstuderande elevers erfarenhet av och inställning till målspråksanvändning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Liza Andersson; [2009]
    Nyckelord :målspråk; målspråksanvändning; modersmål; inflöde; utflöde; kursplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på vilken erfarenhet av och inställning till målspråksanvändning elever som studerar spanska på gymnasiet har. Utifrån forskning om målspråksanvändning samt kursplanen för moderna språk (SKOLFS 2000: 87) som båda betonar vikten av att lärare och elever använder målspråket i klassrummet, har jag genomfört en kvalitativ undersökning, där datainsamlingen skedde med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 30. Engelsklärares kodväxling i en svensk gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mikael Larsson; [2009]
    Nyckelord :kodväxling; modersmål; målspråk; engelska; språklärare;

    Sammanfattning :   Denna studie observerar kodväxlingen hos tre gymnasielärare i engelska. Syftet med studien är att genom klassrumsobservationer undersöka hur engelsklärares kodväxling kan se ut i en svensk gymnasieskola. Studien undersöker också möjliga orsaker till lärarnas kodväxling. LÄS MER