Sökning: "Måltidspedagogik i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Måltidspedagogik i förskolan.

  1. 1. Måltidspedagogik i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till måltidspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Lundberg; Sandra Petersson; [2023]
    Nyckelord :Måltidspedagogik i förskolan;

    Sammanfattning : Den pedagogiska måltiden är ett outforskat område i förskolan. Måltiden i förskolan bedrivs på olika sätt eftersom det inte finns tydliga riktlinjer framskrivna i förskolans styrdokument på hur undervisningen ska bedrivas. Måltiderna utförs minst tre gånger per dag i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Måltidspedagogik i förskola : Pedagogers aktiviteter för lärandet om och med mat och måltider i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Hansson; Delkhaz Haij; [2023]
    Nyckelord :Måltidspedagogik; Måltid; Kost; Hälsa; Pedagog; Barn; Förskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Måltiden är guld värd : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn  på förskolans måltider ur ett pedagogiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helen Eklund; [2021]
    Nyckelord :The meal in preschool Educator Pedagogical meal; Måltiden i förskolan Pedagog Pedagogisk måltid;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogernas föreställningar kring måltidssituationen i förskolan och möjligheten att göra måltiden till en pedagogisk del av utbildningen. Sex pedagoger har deltagit genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Måltiden i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :delaktighet; förskollärare; läroplan; måltidspedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera förskollärares syn på barns möjlighet till delaktighet vid måltiden iförskolan. Som student vill jag med denna studie undersöka hur förskollärare tolkar barnsdelaktighet i måltiden utifrån läroplanen. För att komma fram till ett resultat har jag valt attanvända en kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 5. Det sociala samspelets inverkan vid matbordet : En kvalitativ studie hur det sociala samspelet vid matbordet inverkar på barnens val av en varierad kost.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elina Jernberg; [2020]
    Nyckelord :Social interaction; diet; meal education; socio-cultural perspective; preschool teachers; Socialt samspel; kost; måltidspedagogik; sociokulturellt perspektiv; förskollä-rare;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute with knowledge of how the social interaction around the dining table affects the children's choice of a varied diet at preschool. To limit the study, the focus has been on a specific meal at the preschool, the specific meal being the lunch. LÄS MER