Sökning: "Måltidspedagogik i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Måltidspedagogik i förskolan.
1. Måltidspedagogik i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till måltidspedagogik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Den pedagogiska måltiden är ett outforskat område i förskolan. Måltiden i förskolan bedrivs på olika sätt eftersom det inte finns tydliga riktlinjer framskrivna i förskolans styrdokument på hur undervisningen ska bedrivas. Måltiderna utförs minst tre gånger per dag i förskolan. LÄS MER
2. Måltidspedagogik i förskola : Pedagogers aktiviteter för lärandet om och med mat och måltider i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Måltiden är guld värd : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på förskolans måltider ur ett pedagogiskt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogernas föreställningar kring måltidssituationen i förskolan och möjligheten att göra måltiden till en pedagogisk del av utbildningen. Sex pedagoger har deltagit genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
4. Måltiden i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att studera förskollärares syn på barns möjlighet till delaktighet vid måltiden iförskolan. Som student vill jag med denna studie undersöka hur förskollärare tolkar barnsdelaktighet i måltiden utifrån läroplanen. För att komma fram till ett resultat har jag valt attanvända en kvalitativ metod. LÄS MER
5. Det sociala samspelets inverkan vid matbordet : En kvalitativ studie hur det sociala samspelet vid matbordet inverkar på barnens val av en varierad kost.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute with knowledge of how the social interaction around the dining table affects the children's choice of a varied diet at preschool. To limit the study, the focus has been on a specific meal at the preschool, the specific meal being the lunch. LÄS MER