Sökning: "MVG kriterierna"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden MVG kriterierna.

  1. 1. Berättande drag i argumenterande elevtexter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Johanna Fjellander; [2012]
    Nyckelord :texttyp; genre; elevtext; berättande text; argumenterande text.;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om gymnasieelevers anpassning till olika texttyper i skrift. Uppsatsens frågeställningar är: 1.) Vilka berättande drag återfinns i gymnasieelevers argumenterande texter? 2. LÄS MER

  2. 2. Matematiklärares användning av kursplanens betygskriterier i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Ivan Schander; [2009]
    Nyckelord :betygskriterier; grundskollärare; matematik; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka matematiklärares användning av betygskriterierna och hur denna användning påverkar betygsättningen vid ett VG- eller MVG-betyg. Syftet var även att undersöka om lärarna upplevde att de ville ha eller behövde hjälp med att använda sig av kriterierna och hur de önskar att detta skulle gå till. LÄS MER

  3. 3. MVG-texter: homogen grupp eller brett spektrum? En textanalytisk undersökning av elevtexter från det nationella provet i Svenska B

    Magister-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Malin Pehrsson; [2009]
    Nyckelord :textanalys; nationella prov; MVG-texter; textlängd; ordlängd; makrosyntagmer; fundament; styckeindelning; styckemarkering; referensbindning; ledfamiljer; bedömning;

    Sammanfattning : I denna undersökning studeras 20 MVG-texter från det nationella provet i Svenska B. Syftet är att undersöka spannet MVG: om det finns gemensamma högbetygsdrag samt könsskillnader och olikheter mellan texttyper. Vissa undersökningar genomförs på samtliga 20 texter; på fyra texter utförs mer djupgående analyser. LÄS MER

  4. 4. Att identifiera och förstå estetiska kunskapskvaliteter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Niklas Hansson; Stefan Norrthon; [2008]
    Nyckelord :Estetiska ämnen; bedömning; betygskriterier; estetik; kunskapskvaliteter;

    Sammanfattning : Vår uppsats handlar om estetiska kunskapskvaliteter inom det estetiska programmet på gymnasiet. Syftet med undersökningen är att försöka definiera vilka estetiska kunskapskvaliteter betygs-kriterierna kännetecknar. Vi redogör för delar av befintliga teorier om, diskurser kring och perspektiv på estetisk verksamhet i skolan. LÄS MER

  5. 5. G, VG eller MVG - En tolkningsfråga? : En studie i hur lärare tolkar och kommunicerar mål och betygskriterier

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Lotta Moréus; [2008]
    Nyckelord :betygssättning; bedömning; kunskapssyn; betygskriterier;

    Sammanfattning : Abstract: I vårt nuvarande betygssystem skall elever bedömas och betygsättas efter vilken kunskap de har uppnått, till skillnad från tidigare betygssystem där eleverna bedömdes och betygsattes i jämförelse med varandra. Flera forskare ser i undersökningar att lärare har svårigheter med att förstå och tillämpa det ”nya” betygssystemet, och Skolverket skriver i en rapport från 2007 att skolors olika tolkningar av mål och betygskriterier leder till en olikvärdig betygsättning, vilket får stora konsekvenser för ungdomars rättssäkerhet och framtida livschanser. LÄS MER